Zuivel moet op zoek naar eigen Brad Pitt
De zuivelsector heeft een populaire bekendheid nodig die voordelen van zuivel onder de aandacht brengt. Die kan tegengas bieden aan vloggende veganisten als de acteur Brad Pitt en Gwyneth Paltrow die met hun vlogs miljoenen mensen bereiken en een cultuur van melkweigeraars cultiveren.
De wereldwijde groeiende vraag naar gezonde proteïnerijke voeding biedt de zuivelsector een gouden toekomst. Toch is er ook een tegenstroming die koemelk in het verdachtenbankje zet, zo bleek vorige week tijdens de Dairy Innovation Summit 2017 in Amsterdam.. De voordelen van zuivel moeten beter voor het voetlicht worden gebracht.
Vorige week woensdag kwamen in Amsterdam zuivelfabrikanten- en marketeers bij elkaar tijdens de Dairy Innovation Summit 2017. Uit de daar gehouden presentaties stijgt het beeld op van een rooskleurige toekomst, maar waarvoor wel uitdagingen moeten worden getackeld. Ook moet de sector de schroom van zich afgooien en zich mengen in de voedseldiscussies die op social media worden gevoerd.
Recreatieve sporter
Riëtte Blackwell, marketing directeur Europa, Afrika, Midden-Oosten en Rusland bij Fonterra, schetste de interessante markt waarin zuivel tegenwoordig opereert. 'Vroegen hielden alleen topatleten en bodybuilders zich bezig met hun dagelijkse proteïne-inname. Tegenwoordig zien we dat ook bij de gewone consument en de recreatieve sporter.'
Deze ontwikkeling heeft voor de zuivelindustrie de weg geopend naar de markt voor wellnessvoeding en -dranken, zegt Blackwell. Wereldwijd een markt met een omvang van 663,5 miljard euro. Alleen al aan proteïnesportdranken gaven West-Europese consumenten vorig jaar 2,76 miljard euro uit, een groei van 11 procent.
Mainstream veganisme
Tegenover deze aanlokkelijke groeimarkt staat een groeiende oppositie in de vorm van het oprukkend veganisme, waarbij consumenten alle dierlijke producten afzweren. 'Vroeger waren veganisten eenlingen, nu is het een mainstream levenswijze die door veel jonge mensen wordt omarmd', schetst Blackwell.
De veganistische levensstijl wordt gepromoot door beroemdheden als Brad Pitt en Gwyneth Paltrow die met hun vlogs een miljoenenpubliek trekken. De zuivelsector moet hier wat tegenover stellen, zegt Jilly Whibberley, marketingdirecteur bij het Australische The A2 Milk Company (foto). 'Er wordt een cultuur van melkweigeraars gecultiveerd.'
Nauwelijks bewerkt
Whibberly toonde een slogan waarmee haar merk de strijd aangaat met plantaardige concurrenten: 'Een amandel kun je niet melken'.
Volgens voorzitter Judith Bryans van de internationale zuivelfederatie IDF zit daarin de kern waarmee zuivel zich moet onderscheiden. 'Melk is een natuurlijk product zonder toevoegingen en afkomstig uit een transparante keten. Bovendien worden zuivelproducten nauwelijks bewerkt.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Tractor 6R 150 (BV) #492859
Gebruikt, P.O.A.
-
Dennis - Premier Petrol kooimaaier
Gebruikt, € 3.600
-
Honda HF2417K4 HB
2018, P.O.A.
-
Massey Ferguson Tractor 6718S Dyna-VT trekker (ZND) #31538
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zondag15° / 6°20 %
-
Maandag13° / 9°90 %
-
Dinsdag10° / 7°65 %