Consument waardeert gladde en grove Conference

Zo'n 76 procent van de Nederlandse consumenten koopt bij voorkeur gladde tot licht gebronsde Conference-peren.

Consument+waardeert+gladde+en+grove+Conference
© Haijo Dodde

Dit blijkt uit een marktonderzoek dat is uitgevoerd door student Jeroen Peters van HAS Den Bosch in opdracht van enkele ketenpartijen in de fruitsector. Het onderzoek toont ook aan dat meer dan de helft van de ondervraagde consumenten in het winkelschap kiest voor de grofste maatsortering.

Peters gaf gisteren bij de Proeftuin Randwijk tijdens een studiemiddag over de nieuwe perenonderstam Q-Eline een toelichting op zijn onderzoek. Q-Eline is een kweeselectie van licentiehouder Boomkwekerij Fleuren in Baarlo. Naast vorstresistent is de meerwaarde van de onderstam dat de vruchten van het veredelde perenras, dit geldt met name voor Conference, behoorlijk gladder zijn.

Ook onderzoek in Duitsland

Het marktonderzoek, waarvoor vierhonderd consumenten verspreid over het hele land vrij zijn geïnterviewd, heeft vooral tot doel om aan te tonen in hoeverre de markt ruimte biedt voor gladde peren. Naast Nederland wordt een vergelijkbaar onderzoek komend voorjaar ook uitgevoerd door studenten van HAS-Venlo in Duitsland.

Van de respondenten die meewerkten aan het onderzoek van Peters koopt 80 procent met enige regelmaat Conference. Meer dan de helft hiervan zegt gemiddeld een keer per twee weken peren van het grootste Nederlandse ras mee naar huis te nemen. Dat is voor de fruitteeltsector een positieve ontwikkeling aangezien in een marktonderzoek van zo'n vijf jaar geleden slechts twee derde van de ondervraagden aangaf weleens Conference te kopen.

Als consumenten de keuze hebben dan kiest 33 procent voor helemaal gladde peren. Ongeveer 43 procent geeft de voorkeur aan lichte gebronsde peren. Zwaar gebronsd tot ruw wordt als minst aantrekkelijk en ook ouderwets beoordeeld. Peters noemt het opmerkelijk dat vooral in stedelijke gebieden de gladde peren beter worden gewaardeerd.

'De uitstraling van gladde peren is veelal fris en aantrekkelijk. Maar er is ook een groep consumenten die gladde peren identificeren met onrijp en dat is een aspect waar de sector voorlichting over zou moeten geven', aldus Peters.

Voorverpakte peren

Andere aandachtspunten zijn volgens Peters de sterke voorkeur van consumenten voor vruchten grover dan 65 millimeter. 'Verder geeft 27 procent van de jongeren aan dat ze niet tevreden zijn over de kwaliteit van Conference en ook kopen de jongeren eerder voorverpakte peren dan peren die in de winkel los in kisten liggen.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer