Zeetransport bloemen is beter, maar onbemind
In het project GreenCHAINge werkten veredelaars, telers en groothandelaren samen om vervoersstromen van bloemen en planten te verduurzamen.
Daarbij hebben de deelnemers vooral gekeken naar een overstap van luchtvracht naar zeetransport en van wegvervoer naar transport over het spoor.
Waarom zou de sierteeltsector die overstap willen maken?
Uit kostenoverwegingen bijvoorbeeld. Bij vervoer over verre afstanden kunnen de transportkosten zo'n 50 procent van de waarde van het eindproduct uitmaken. Het terugdringen ervan is daarom lucratief. Het reduceren van de CO2-uitstoot is een andere beweegreden, evenals het vermijden van fileleed.
Vormen andere wijzen van transport echt een alternatief ?
De proeven tonen aan dat ze dat kunnen zijn of zeker zijn. Neem bijvoorbeeld de zeetransportproef van rozen van Kenia naar Nederland. Bij deze test waren kleinbloemige en grootbloemige rozen 25 dagen geconditioneerd onderweg, waarna nog acht dagen exportsimulatie volgde naar diverse Europese bestemmingen met twee dagen in de koelcel, twee dagen in fusten en vier dagen in de winkel.
Het gemiddelde vaasleven van de rozen in deze proef was tien dagen, waarmee ze geenszins onderdoen voor door de lucht getransporteerde rozen. Daarbij is in tegenstelling tot zeetransport de temperatuur vaak slecht te sturen. De transportkosten over water lagen zo'n 30 procent lager dan via de lucht en de CO2-uitstoot per steel was 87 procent lager dan bij het vervoer met het vliegtuig.
Als de voordelen van zeetransport zo groot zijn, waarom gebeurt het dan nog niet volop?
Zeevracht is relatief nieuw, terwijl luchtvracht bekend is en algemeen wordt geaccepteerd. Er ligt een vergrootglas op zeevracht, zeggen de onderzoekers. Kortom: onbekend maakt onbemind.
Hoe gaat het verder met dit onderzoek?
Als zelfstandig onderzoeksproject stopt GreenCHAINge. Mogelijk verder onderzoek volgt onder de hoede van het project Davinc3i. De hoop bestaat dat via deze speler meer van de onderzoeksresultaten hun weg naar de sierteeltsector vinden. Aan het verspreiden van de resultaten schortte het nog wel eens de afgelopen jaren, was een van de conclusies bij de afsluiting van het project.
Bekijk meer over:
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Valtra T 144 active met voorlader
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6200 (WD) #59211
Gebruikt, P.O.A.
-
New Holland T6.155 AutoCommand
2022, P.O.A.
-
Kuhn GA 6000
2000, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %