Bloemist belangrijke schakel naar consument
Binnen de kernlanden van FloraHolland verzorgt de bloemist bijna de helft van de bloemen richting de eindconsument. Daarnaast verkoopt de bloemist nog circa een kwart van de kamerplanten en een tiende van de tuinplanten.
Dit blijkt uit marktonderzoek Royal FloraHolland Business & Market Intelligence onder bloemisten, ook wel de Bloemisten Kwartaal Scan genoemd. Bij de kernlanden gaat het om Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Nederland. Het gemengd boeket is in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninklijk het belangrijkste product. In Frankrijk is dit het bloemstuk.
Vrijwel alle bloemisten verkopen zowel bloemen als planten. Het meeste geld verdienen ze met de verkoop van bloemen. Dan hebben we het over de helft van de omzet. Rond de 60 procent van alle bloemisten verkoopt ook kunstbloemen, goed voor hooguit 5 procent van de omzet. Minimaal 85 procent van de bloemisten verkoopt potten en vazen, maar het maakt hooguit 15 procent van de omzet uit.
In alle landen ervaren de bloemisten een grotere concurrentiedruk van supermarkten. En in Nederland en het Verenigd Koninkrijk zijn onlineaanbieders en verzendorganisaties ook een grote concurrent. Opvallend is dat bloemisten in alle landen de minste concurrentie van de 'andere' bloemisten ervaart.
Segmenten
Eerder heeft TNO kwalitatief onderzoek gedaan naar de Nederlandse bloemistenmarkt en deze in zes segmenten ingedeeld. Drie zijn momenteel prominent aanwezig: Dorien als doorloopbloemist, Sara als de specialist en Conny als conceptbloemist.
Dorien zit vaak naast een supermarkt en moet het vooral hebben van kwantiteit en concurreert op prijs. Aangezien het segment Dorien een groot deel van de bloemisten vertegenwoordigt, is het niet raar dat de meeste concurrentie van supermarkten wordt ervaren.
Sara biedt toegevoegde waarde en meer kwaliteit, en vraagt hiervoor een hogere prijs. Conny heeft bloemen als een onderdeel van haar winkelaanbod. De andere drie segmenten zijn Oscar (onlinebloemist), Victor (verswinkelier) en Robert (rijdende bloemist).
Assortiment
Bloemisten beoordelen hun eigen assortiment gemiddeld met een 8 in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. In Frankrijk is dit lager met gemiddeld een 7.
Minimaal 87 procent van de bloemisten per land geeft aan dat het assortiment het hele jaar door wordt bepaald. Alleen in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk stelt een klein deel het assortiment aan het begin van het jaar vast. In alle landen zijn hoge kwaliteit en een goede prijs-kwaliteitverhouding de belangrijkste inkoopcriteria.
Op de vraag hoe leveranciers hun dienstverlening aan de bloemist kunnen verbeteren komt als meest genoemde punt naar voren: kwaliteit van aanbod verbeteren (circa 10 procent). Een groter deel (circa 20 procent) is echter tevreden over hun leveranciers en kan geen verbeterpunten noemen.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere - 6155M CQ AT FH PTO
2021, P.O.A.
-
Kubota M7131
Gebruikt, P.O.A.
-
Case IH PUMA 160 CVX
2014, P.O.A.
-
Niemeyer RS 470 TWIN
Gebruikt, € 3.000
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %