'Boer en tuinder moeten trots tonen'
De agrarische sector heeft het soms flink te verduren in de media. De sector kan zelf een positieve draai aan de media-aandacht geven, vindt publiciteitscoach en pluimveehoudster Nicky Corts uit Havelte. Ze schreef het boek 'Experttips voor free publicity'.
Waarom zou je als boer in de publiciteit willen komen?
'Steeds meer agrarische bedrijven hebben een extra tak waarmee ze bezoekers willen trekken. Voor deze bedrijven is het belangrijk om bekendheid te krijgen en dat kan met free publicity. Maar ook andere boeren kunnen op een positieve manier de aandacht vestigen op de sector, simpel door te vertellen en uit te leggen wat ze doen. Daarmee kweek je als individueel bedrijf ook weer begrip bij je omgeving en dat kan van pas komen als je bijvoorbeeld wilt uitbreiden.'
Hoe komt het toch dat de landbouw vaak negatief in het nieuws komt?
'De agrarische sector is te bescheiden. Als je niets doet en je terughoudend opstelt, is de kans groot dat alleen het negatieve in nieuws komt. Boeren en tuinders kunnen trots zijn op wat ze doen en moeten dat ook laten zien. Daar kun je als individuele boer aan bijdragen, maar ook als landbouworganisatie.'
Hoe kom je als sector positief in het nieuws?
'Als boer kun je aanhaken bij nieuws dat er al is. Neem de start van Boer zoekt Vrouw en de discussie die de eerste uitzending opleverde. Daar kun je als boer op inspelen door de krant te bellen met het voorstel je mening te geven of door een persbericht te maken en op te sturen. Zeker in regionale media is de kans groot dat het wordt geplaatst en gelezen.'
U hebt een workshop 'bloggen voor boeren' gehouden. Wat waren de reacties?
'Veel boeren en boerinnen vinden het leuk om iets over hun bedrijf te vertellen. In een blog kun je dingen uitleggen, ook 'moeilijke' onderwerpen zoals megastallen en weidegang. Je hoeft trouwens niet per se te schrijven of een eigen website te maken. Je kunt ook iedere dag een foto of filmpje op je Facebookpagina plaatsen. Beelden zeggen vaak meer.'
Wat doet u zelf aan free publicity?
'We hebben zelf een biologisch pluimveebedrijf met een vaste afnemer, dus voor extra klanten hoef ik niet in de krant. Maar ik vind het wel belangrijk om zo nu en dan de media te halen, omdat ik dan kan uitleggen wat biologische landbouw is en wat wij doen. Veel mensen weten bijvoorbeeld niet waar die nummers op de eieren voor staan en dat leg ik dan uit.'
Bekijk meer over:
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Case IH PUMA 185 CVX STAGE V
2022, P.O.A.
-
Fendt Slicer 3160 TLX KC achtermaaier
2019, P.O.A.
-
Pottinger Ploeg Servo (SB) #25886
Gebruikt, P.O.A.
-
Lely Splendimo 320FC Frontmaaier
2014, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Maandag13° / 9°90 %
-
Dinsdag10° / 7°65 %
-
Woensdag9° / 6°85 %