'Boerencoöperatie Oregional is door dip'

Oregional was vijf jaar geleden een van de eerste regionale boerencoöperaties in Nederland. Na een dip zit de coöperatie nu weer in een positieve flow, merkt voorzitter Jos Bolk. Hij zag de laatste jaren veel beginnende coöperaties stranden. 'Het grootste gevaar is dat leden morgen hun product rechtstreeks aan de klant verkopen.'

%27Boerenco%C3%B6peratie+Oregional+is+door+dip%27
© Brink

Ketenverkorting door gebundelde levering was een van de aanleidingen voor het oprichten van Oregional. De twintig boerenleden van de coöperatie in de regio Arnhem en Nijmegen leveren aan zo'n 150 klanten, waaronder het Maartensziekenhuis in Nijmegen.
Waar de coöperatie zich in eerste instantie vooral op de zorg en horeca richtte, gaat Oregional zich binnen niet al te lange tijd ook meer op de consumentenmarkt richten, onder andere met maaltijdboxen.
'De kant-en-klaarservice voor de thuismarkt neemt steeds grotere vormen aan', zegt Jos Bolk. 'Wat Hello Fresh landelijk doet, willen wij regionaal doen. Hier in de omgeving staan twee regionale initiatieven in de startblokken. Daarin moet de coöperatie meegaan.'
Dat de coöperatie zich meer op de consumentenmarkt gaat begeven is het bewijs dat Oregional weer meer vertrouwen heeft in de toekomst van de korte keten, stelt Bolk, tevens vicevoorzitter van LTO Vleeskalverhouderij. Na een lastige opstartfase, waarbij de logistiek en de economische recessie voor problemen zorgden, kwam de dip.
'Het leek allemaal erg mooi, maar na de eerste hosannaperiode haakten diverse leden af. Het grootste gevaar van een coöperatie is dat een lid van wie via de coöperatie producten zijn verkocht, het morgen rechtstreeks levert aan de klant.'
Volgens Bolk struikelen veel coöperaties daarop. 'Een wezenlijke vraag is hoe hard de ondernemer in zijn eigen coöperatie gelooft. Een coöperatie is geen verlengstuk van het agrarisch bedrijf, geen afzetkanaal, maar een dochteronderneming van het bedrijf. Als leden dat inzien, dan heeft de coöperatie een grotere kans om te overleven.'

Maatschappelijke functie

De kracht van een regionale coöperatie is volgens Pieter Vink van coöperatie Boerenhart juist om ook mensen van buiten de agrarische sector op te nemen in de coöperatie.
'Mensen vanuit de retail, maar ook vanuit de horeca kijken mee. Waar liggen de kansen? Waar ga je op focussen? Dat voorkomt bedrijfsblindheid. Wanneer je samen de schouders eronder zet en de coöperatie een maatschappelijke functie krijgt, is de slagingskans groter.'
Vink spreekt half februari, evenals Bolk, over de mogelijkheden van regionale coöperaties tijdens de conferentie Voedsel Anders in Wageningen, georganiseerd door onder andere Bionext, Centrum voor Landbouw en Milieu, Greenpeace, Louis Bolk Instituut, Milieudefensie en Oxfam Novib.
De eind 2014 opgerichte coöperatie Boerenhart leverde vorig jaar aan negen supermarkten in de Gelderse Vallei en op de Veluwe leverde. Het streven is om dit jaar een streekproductenhoek in twintig supermarkten in de Gelderse Valei en op de Veluwe te realiseren. 'We moeten een forse groei doormaken.'

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer