LEI: neem online verkoop serieus

De Nederlandse land- en tuinbouw moet de online verkoop serieus nemen, geeft LEI Wageningen UR in het Landbouw-Economisch Bericht aan.

LEI%3A+neem+online+verkoop+serieus
© Nieuwe Oogst

Een op de acht Nederlandse consumenten doet de dagelijkse boodschappen online. 'De verwachting is dat dit in 2020 bijna een kwart van de markt uitmaakt', geeft het LEI aan.

Onder meer vanwege de traditioneel hoge supermarktdichtheid in Nederland loopt de online verkoop achter bij onder meer het Verenigd Koninkrijk.

Afzetkanaal

Verder richt de agrofoodsector zich volgens het LEI vaak nog op één afzetkanaal, waar de consument al naadloos tussen on- en offline kanalen heen een weer springt.

'Online verkoop ontwikkelt zich van niche tot potentieel en biedt de sector nieuwe kansen.'

E-commerce

De scheiding tussen recreatief en functioneel winkelen zet door, stelt het LEI. 'De mogelijkheden van e-commerce nemen toe. Tegelijkertijd groeit de concurrentie onder meer door nieuwe toetreders en bestaande spelers.'

Die groep kiest er bijvoorbeeld voor horeca-elementen toe te voegen of fysieke winkels die een online (bezorg)dienst beginnen.

Onderscheiden

Jezelf onderscheiden richting consumenten wordt nog belangrijker, verklaart het LEI. 'Verse producten bieden, mits juist ingezet, de belevingen waar bedrijven en consumenten naar op zoek zijn. Daar kunnen agrarisch ondernemers op inspelen.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer