Rozen goed na lang zeetransport

Met lange duur zeetransport kunnen rozen dezelfde of zelfs betere kwaliteit behouden als bij vervoer door de lucht. Zo blijkt uit testen met van uit Kenia per schip aangevoerde rozen.

Rozen+goed+na+lang+zeetransport
© VGB

Het onderzoek, transport in geconditioneerde containers naar Nederland, gevolgd door dagenlange exportsimulatie en daarna uitbloeiproeven, maakte deel uit van het project GreenCHAINge.

Het GreenCHAINge consortium, bestaande uit handelspartijen en kennisinstellingen, is tevreden over de resultaten van de eerste zeereis van rozen in 2014. De praktijkproef tussen de havensteden Mombasa en Antwerpen is uitgevoerd met zowel groot- als kleinbloemige rozen.

Controle op afstand

Op afstand zijn voortdurend de omstandigheden in de geconditioneerde containers gecontroleerd. Gelet werd op onder andere de vereiste lage temperatuur en luchtvochtigheid. Na de 25 dagen durende reis volgden 8 dagen exportsimulatie naar diverse Europese bestemmingen (2 dagen koelcel, 2 dagen in fusten en 4 dagen in de winkel), om tenslotte de houdbaarheid in de vaas te testen.

10 dagen vaasleven

Het gemiddelde vaasleven van de rozen bedroeg 10 dagen, waarmee zij geenszins onderdoen voor door de lucht vervoerde rozen, waarbij in tegenstelling tot het zeetransport de temperatuur vaak slecht is te sturen.

Milieuvriendelijker

'De resultaten zijn fantastisch', zegt projectleider Robbert van Willegen van GreenCHAINge. 'Transport per schip van uit verre oorden geïmporteerde of daarheen geëxporteerde rozen is niet alleen goedkoper, maar ook veel milieuvriendelijker. Het geeft 87 procent minder CO2-uitstoot per steel dan met het vliegtuig.'

Alle variëteiten die we op het schip hebben gezet, zijn ook door de lucht vervoerd, zodat een goede vergelijking van de houdbaarheid kon worden gemaakt. In de loop van het jaar zullen nog verscheidene praktijkproeven volgen.

Topsector Tuinbouw

Het door de brancheorganisatie voor de groothandel in bloemen en planten VGB gecoördineerde project is gericht op vervoer per schip en trein, in plaats van alleen per vliegtuig of auto. Daarbij zijn veredelaars (Plantum), telers, en handelsbedrijven (FleuraMetz, Dutch Flower Group en Hilverda de Boer) betrokken.

Het project wordt ondersteund door Wageningen UR Food & Biobased Research (WUR), Kenian Flower Council (KFC), FlowerWatch en logistieke dienstverlener Maersk Line. GreenCHAINge wordt gesubsidieerd door het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken, via het programma Topsector Tuinbouw, en uit door bijdragen van handelaren en producenten gevormde fondsen van het Productschap Tuinbouw (PT).

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    65 %
  • Woensdag
    9° / 6°
    85 %
Meer weer