'Rug recht, borst vooruit'
In de eerste week van november kleurde het centrum van Amsterdam, Nijmegen en Den Haag roze van de varkens en varkenshouders. Ons pr-team had ervoor gezorgd dat onze sector goed zichtbaar was bij het grote publiek. Overal in het centrum waren billboards te zien met ons varkentje, met de slogan 'Het Ware Verhaal'.
Op de eerste ochtend van de actieweek was een campagneteam present in alle drie de steden. Ik was zelf in Den Haag en daar spraken we opvallend veel vegetariërs en veganisten. Even hadden we het idee dat het aandeel veganisten veel hoger was dan uit ons burgeronderzoek was gebleken. Dat we campagne stonden te voeren naast een veganistisch centrum, zagen we pas in tweede instantie.
De vleesloze medemens ging graag met ons in gesprek, op een respectvolle manier. Er ging een wereld voor hen open, dat er in zoveel producten 'varkens' waren verwerkt. Ze hadden werkelijk waar geen idee.
Wat is het een feest om onderweg overal de spandoeken met 'Het Ware Verhaal' tegen te komen. Boeren hebben deze op prominente plaatsen in weilanden langs snelwegen gezet en opgehangen in de dorpskern of voor hun boerderij aan de straat.
Wat heeft de actieweek opgeleverd? Verbroedering binnen onze sector
Met deze campagne willen we Nederland laten zien wat onze sector te bieden heeft. Niet alleen gezond, veilig en lekker vlees, maar ook veel andere producten die alle dagen worden gebruikt. We zijn trots op de groeiende groep varkenshouders. En nog meer op hun vrouwen en dochters, die erop uittrekken in hun knalroze jas om Nederlanders te vertellen over wat onze sector te bieden heeft.
Zijn jullie niet bang dat mensen liever niet weten dat in hun dagelijkse producten varken zit? Een enkeling stelt die vraag. Nee, dat zijn we niet. We weten dat veruit de meeste Nederlanders onze sector een warm hart toedragen. Ze kiezen voor het eten van een lekker stukje vlees, het dragen van leer en het gebruik van producten waarin dierlijke bestanddelen zijn verwerkt. Het varken is daarin onmisbaar.
We vonden het aanvankelijk best spannend. Hoe zouden Amsterdam, Nijmegen en Den Haag reageren? Wat het heeft opgeleverd? Verbroedering binnen onze sector. Samen trots zijn op ons vak en het ware verhaal vertellen. Maar ook de bevestiging dat wij Nederland wat te bieden hebben, we moeten ons nog meer laten zien. Dus rug recht, borst vooruit en gaan!
Bekijk meer over:
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson 5S.125 Dyna-4
2023, P.O.A.
-
Stiga Estate 798 E
2022, P.O.A.
-
Gewichtblok 450 KG ECO
Gebruikt, P.O.A.
-
T6030 Range Command ECO
Gebruikt, € 34.900
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %