Veehouders kunnen nu zomerstalvoeren met Stolpen-opraapwagen

Mechanisatiebedrijf Prins in Dalfsen haalt met de Stolpen-opraapwagen een nieuw merk naar Nederland. De wagens zijn bedoeld voor de steeds populairdere zomerstalvoedering, voor meer eiwit van eigen land.

Veehouders+kunnen+nu+zomerstalvoeren+met+Stolpen%2Dopraapwagen
© LMB Prins

Fabrikant Mafa Stolpen uit het gelijknamige plaatsje Stolpen in Duitsland brengt nu zelf opraapwagens op de markt. Het bedrijf bouwde de wagens van 1993 tot 2019 in opdracht van de Kverneland Group. Toen kwamen ze op de markt als Deutz-Fahr en Vicon. Het bedrijf maakt ook balenpersen voor Fortschritt en bouwde een prototype-opraapwagen voor Fendt die op de Agritechica stond. Daarbij bouwt Stolpen schijveneggen voor Amerika en Australië.

'De Stolpen-opraapwagen met balkeninvoer is van origine ontwikkeld op het hoofdkwartier van Kverneland in de fabriek in Gottmadingen', weet Robin Dunnink, mede-eigenaar van mechanisatiebedrijf Prins in Dalfsen. De wagens met rotorinvoer, Rotomaster en Rotex, hebben van origine een Kemper-invoer. Kverneland kocht in 2010 ook de voederwinningstak van Veenhuis met daarin de Combi-wagens met Mengele-invoer.

Prins is een Deutz-Fahr-dealer van het eerste uur. De opraapwagens met balkeninvoer bleken met een gewicht van 4.100 kilo ideaal voor zomerstalvoedering van vers gras. Het gras zou minder snel 'vermoesen' dan met een rotorinvoer.

Stolpen-opraapwagens eerst op de markt als Vicon en Deutz-Fahr


Niet meer via Kverneland

Nadat Kubota de fabrikant Kverneland overnam, wilde Deutz-Fahr de hooibouwwerktuigen niet meer afnemen. Kubota wordt immers gezien als een concurrent van de SDF Group (Same Deutz Fahr). Alleen de werktuigen uit de voormalige Kverneland-fabriek in Geldrop, zoals de trommelmaaiers en persen, bleef Deutz-Fahr wel van de nieuwe eigenaar Kuhn kopen. Daarmee viel het doek voor de schudders, harken en opraapwagens in Deutz-Fahr-kleuren.

Daarop zocht Dunnink contact met Mafa Stolpen die de opraapwagens sinds kort zelf verkoopt via importeurs in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk. Resultaat is dat LMB Prins nu importeur is voor Nederland. Vooralsnog bouwt Stolpen alleen de wagens met balkeninvoer, waarvan Prins er gelijk een aantal van heeft besteld. Stolpen geeft aan niet veel energie in ontwikkeling van nieuwe technieken te gaan stoppen, maar vooral uit te gaan van het bekende en bewezen concept.


Door de lengte van de bak te benutten voor structuurbehoud is een zware bovenbouw onnodig.
Door de lengte van de bak te benutten voor structuurbehoud is een zware bovenbouw onnodig. © LMB Prins

De Stolpen 8.38 heeft een DIN-inhoud van 24,5 kuub en is er met enkele BPW-as of met 10 tons bladgeveerde en tandemas. Deze staan standaard op 19.0-45R17-banden. De grotere bandenmaat 500-50R17 wordt optie. Een achtwielig onderstel of vier wielen op een rij op één as voor meer draagkracht, is niet te krijgen. Prins wil de wagens eenvoudig en aantrekkelijk geprijsd kunnen aanbieden, voor 50.770 exclusief btw.

Daarom zijn er ook geen loswalsen en afvoerbandjes te krijgen, wat juist vaak wordt gebruikt bij zomerstalvoedering. 'De meest veehouders schuiven het gras voor het voerhek met de shovel. Loswalsen en afvoerbandjes zijn ook slijtagegevoelig en maken de wagen onnodig zwaar', vindt Dunnink.

Het is ook een van de redenen dat er geen vaste achterklep en zware opbouw is, maar een sluitend net en boven de bakrand lichte planken en touwen.


Er zijn geen loswalsen of dwarsafvoerband, zodat de opraapwagen licht blijft en niet te duur wordt.
Er zijn geen loswalsen of dwarsafvoerband, zodat de opraapwagen licht blijft en niet te duur wordt. © LMB Prins

De opbouw is zoals voorheen hydraulisch neer te klappen, wat van pas komt bij lage stallen. Het is goedkoper, maar spaart ook veel gewicht op de wagen. De bodem van de wagen is van hout en de bodemketting bestaat uit één deel. Ook de vijfbalksgestuurde en stekend opgehangen pick-up zou een voordeel zijn voor zomerstalvoerdering. De tanden van deze pick-up kunnen het korte gewas met een meer scheppende beweging in de invoer brengen.

De pick-up heeft een breedte van 1,8 meter en de balkeninvoer is 1,4 meter breed. Er zijn 17 enkelzijdige messen in het werk te stellen en optioneel 33. Alle 16 smeernippels zijn centraal bij elkaar gebracht. Automatische smering is optie.


Er zijn 17 enkelzijdige messen in het werk te stellen en optioneel 33.
Er zijn 17 enkelzijdige messen in het werk te stellen en optioneel 33. © LMB Prins

Belangrijk voor de zomerstalvoedering vindt Dunnink dat er genoeg lengte in de wagen zit, zodat het gras niet te hoog hoeft te worden geladen. 'Als je minder hoog laadt en juist de lengte van de bak benut, blijft de structuur van het gras veel beter. Hooggeladen gras wordt veel meer samengedrukt.'

Dit is een van de redenen dat Dunnink ook een groter en langer model, de Stolpen 8.55, op de markt wil brengen met een DIN-inhoud van 44 kuub. De 8.55 is leverbaar met een meelopende gestuurde as en een maximale bandenmaat van 560/45-22.5.



Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    7° / 3°
    95 %
  • Vrijdag
    10° / 7°
    90 %
  • Zaterdag
    7° / 4°
    80 %
Meer weer