Consument online prikkelen om gezonder te eten

Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) onderzoekt welke nudges ofwel prikkels mogelijk zijn op de website van supermarktketen Hoogvliet om consumenten meer groenten en fruit te laten eten.

Consument+online+prikkelen+om+gezonder+te+eten
© Twan Wiermans

Meer groenten en fruit eten vraagt om gedragsverandering, stelt het NAGF. Dat bereik je volgens het samenwerkingsverband tussen overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties onder meer door consumenten onbewust duwtjes in de rug te geven.

Uit een experiment in 2018 bleek dat toegepaste nudges op de winkelvloer in een supermarkt een positief effect hebben op de verkoop van groenten fruit. De consumenten meldden hierover achteraf dat ze ongemerkt werden gestimuleerd om te kiezen voor gezondere voedingsartikelen.


Op website en in bestelapp

Om te onderzoeken wat er nog meer mogelijk is om de consument te helpen om voor meer groenten en fruit te kiezen, gaat het NAGF nu testen op welke manier nudges ook kunnen worden toegepast in een onlineomgeving en of daar dezelfde positieve effecten zijn te behalen als in een fysieke omgeving. Deze keer worden de positieve prikkels gedurende een aantal weken ingezet op de website van Hoogvliet en in de bestelapp van de supermarktketen.

Het onderzoek van het NAGF en Hoogvliet start deze week en loopt tot en met 20 juni. Na de zomer zijn de resultaten van dit experiment bekend. Het NAGF wil de opgedane kennis breed bekend en voor de hele branche beschikbaar maken. Het doel is om alle supermarkten ook online te voorzien van handvatten om de verkoop van groenten en fruit te stimuleren.



Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer