Prijzen van brood en vlees stijgen flink
Boodschappen zijn het afgelopen jaar duurder geworden. Dat bevestigt onderzoeksbureau GfK na eerdere berichtgeving van het AD. Zo is de prijs van producten als bier, brood, diervoeding en vlees flink gestegen, tot wel 9 procent.
Consumenten betaalden gemiddeld ruim 3 procent meer voor hun boodschappen, terwijl de inflatie onder de 2 procent bleef. Het huishoudpanel van GfK registreert de prijzen van producten die supermarkten, speciaalzaken en drogisterijen verkopen. De bonnetjes werden vergeleken met die van een jaar eerder.
'Het kan zijn dat consumenten vaker een luxere keuze hebben genomen, om zichzelf thuis te verwennen tijdens de coronapandemie', zegt bedrijfsadviseur Norman Buysse van GfK. De grotere vraag naar die producten kan een prijsopdrijvend effect hebben gehad. Buysse wijst daarnaast op de gestegen prijzen van grondstoffen. GfK kan niet zeggen welke oorzaak de meeste invloed gehad heeft op de hogere prijzen.
Niet alles werd duurder en sommige verzorgingsproducten werden zelfs goedkoper. Doordat mensen vanwege de lockdownmaatregelen minder vaak naar buiten gingen, gaven ze bijvoorbeeld minder geld uit aan deodorant of tandpasta. Doordat de vraag daalde, ging de prijs omlaag.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Evers Evers Mustang 11-303-2R62
Gebruikt, P.O.A.
-
Iseki TM 3185 compacttractor
Gebruikt, P.O.A.
-
Claas VOLTO 870
Gebruikt, P.O.A.
-
Burma 11-275
Gebruikt, € 1.500
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %