Zelfstandige Belgische supers keren zich tegen prijsacties AH
De Belgische zelfstandige supermarkten zijn boos over een prijsactie van Albert Heijn (AH). Belangenorganisatie Buurtsuper.be wil dat minister Pierre-Yves Dermagne van Economie en Werk een onderzoek instelt naar de mogelijke overtreding van het verbod in België op de verkoop met verlies.
Doorn in het oog van de ondernemers is een actie waarbij de consument bij de aankoop van bepaalde producten gratis groenten of fruit zoals bananen, tomaten en avocado's kan krijgen. Zo kregen klanten bij een flesje groentesaus vijf preien cadeau. De Belgische Boerenbond sluit zich aan bij het protest van de zelfstandige supermarkten. De vrees bestaat dat de acties van Albert Heijn opnieuw leiden tot een prijzenslag onder Belgische supermarkten.
'Koppelverkoop op zich is toegelaten', zegt directeur Luc Ardies van Buurtsuper.be. 'Maar die mag niet de bedoeling hebben om het verbod op de verkoop met verlies te ontwijken.'
De organisatie vreest voor de negatieve impact van dergelijke acties op het rendement van zelfstandige supermarkten. 'Voor die supermarkten is een voldoende marge op verse voeding noodzakelijk. Maar ook de totale leefbaarheid van onze verse voedingsketen, tot en met de boer, komt hiermee in gedrang', zegt Ardies.
Onderzoek boekhouding
De zelfstandige supermarkten in België trokken eerder al aan de bel over een andere prijsstunt, de ook in Nederland bekende 1+2-gratisacties van Albert Heijn en andere kruideniers. In 2019 stuurde de toenmalige minister voor Consumentenzaken Kris Peeters daarom de Economische Inspectie naar het hoofdkantoor van Albert Heijn. Na onderzoek van de boekhouding concludeerde hij dat Albert Heijn inderdaad het verbod op de verkoop met verlies overtrad.
'Grote spelers kunnen zo de kleintjes wegconcurreren en de markt domineren. Dat kunnen we niet toelaten', zei Peeters daarover.
De Boerenbond noemt de nieuwe actie van Albert Heijn stuitend. 'Gratis verse voeding is een fout signaal naar de landbouwsector, maar ook voor wat de waarde van voedsel betreft', aldus een zegsman. De Boerenbond stelt dat de prijsacties het verkeerde signaal afgeven, omdat verduurzamen geld kost.
De 1+5 gratis prijzenstunt van @albertheijn is stuitend. Promotie is ok, maar braderen met voedselprijzen in tijden van torenhoge uitdagingen voor de landbouwsector is dat niet. Voedselproductie verduurzamen kost geld. Zulke 'knalprijzen' geven een fout signaal! pic.twitter.com/ZnBsJhXXYQ
— Boerenbond (@Boerenbond) February 16, 2021
Volgens een woordvoerder van Albert Heijn België is de promotie 'volgens de regels van de kunst' opgezet. 'Het is niet alleen een leuke actie, maar ze is met de allergrootste zorg opgebouwd. We staan alle partijen die er meer over willen weten graag te woord om het te verhelderen.'
Recordomzet voor moederbedrijf
De klacht uit België valt samen met de melding dat Albert Heijns moederbedrijf Ahold Delhaize dankzij de coronacrisis en de sluiting van winkels en horeca een recordomzet heeft geboekt. De omzet bij het supermarktconcern steeg in 2020 met 14 procent tot 74,7 miljard euro.
Tijdens de coronacrisis maakte online shoppen een snelle groei door. Niet alleen de onlineverkopen bij bol.com (4,3 miljard euro), maar ook bij de supermarkten in Europa en de Verenigde Staten stegen. Ook dit jaar rekent Ahold Delhaize nog op een groei van de verkopen met 30 procent, waardoor bol.com dit jaar de 5 miljard euro moet aantikken.
Nettowinst
Wel maakte Ahold Delhaize in 2020 ook de nodige extra kosten vanwege de coronapandemie, bijvoorbeeld door veiligheidsmaatregelen voor het eigen personeel. De nettowinst daalde daardoor als wisselkoerseffecten niet worden meegenomen van 1,8 miljard euro naar 1,4 miljard euro.
Wordt er wel gekeken naar valutaschommelingen, dan blijft er een nettowinst van 316 miljoen euro over. De Amerikaanse dollar werd afgelopen jaar namelijk aanzienlijk minder waard ten opzichte van de euro. De Verenigde Staten zijn goed voor 60 procent van alle verkopen van Ahold Delhaize.
Kosten besparen
Ahold Delhaize wil dit jaar meer kosten gaan besparen dan het concern eerder had gepland. Dat moet leiden tot meer geld voor investeringen in bijvoorbeeld de webwinkels en de logistiek daarachter.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
VALMET 502-2
Gebruikt, € 4.500
-
Weidesleep 5 mtr.
Gebruikt, P.O.A.
-
Dennis - Premier Petrol kooimaaier
Gebruikt, € 3.600
-
Vicon Fanex 1404C schudder
2018, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %