De cyclaam gaat van binnen naar buiten

De cyclaam gaat van binnen naar buiten. De komende drie jaar richt de promotie zich op de functie als 'Garden'-plant.

De+cyclaam+gaat+van+binnen+naar+buiten
© VidiPhoto

Cyclaamtelers zijn vorige week akkoord gegaan met een nieuwe promotiecampagne voor de kamerplant. In die campagne wordt de cyclaam neergezet als plant voor buiten, wat te maken heeft met de kwakkelende gezondheid als kamerplant. Groene planten zitten in de lift, terwijl kleine, bloeiende kamerplanten onder druk staan. Een trend waarvan de cyclaam te lijden heeft.

Vier jaar geleden werden er bij bloemenveiling Royal FloraHolland nog 29,5 miljoen stuks aangevoerd. Het aanbod is gezakt naar 25,5 miljoen in 2019. FloraHolland zette in 2016 nog 23,5 miljoen euro om met de cyclaam. Dat was zo'n 22 miljoen euro in 2019.

In de top 20 qua omzet is de cyclaam bij FloraHolland in dit tijdsbestek gezakt van de elfde naar de zestiende plek. Volgens productmanager Peter Rodenrijs van FloraHolland zet de daling ook dit jaar door.



De kwakkelende markt is niet alleen voorbehouden aan Nederland, het is een trend in heel Europa. De totale Europese omzet met cyclamen bedroeg in 2016 zo'n 130 miljoen euro. De inschatting voor dit jaar is 114 miljoen euro. De landen met de grootste dalingen zijn Duitsland en Frankrijk. Nederlandse telers hebben in de Europese Unie vooral concurrentie te duchten van Italië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Frankrijk.


Vooral export

Van de Nederlandse oogst wordt 90 procent geëxporteerd, met als belangrijkste afzetmarkt Duitsland. Daar gaan ongeveer 8 miljoen Nederlandse cyclamen naartoe. Het aantal Nederlandse telers is de afgelopen jaren teruggelopen van 72 in 2016 naar 48 drie jaar later. 'Dit komt door de lage rendementen met de plant', zegt Rodenrijs.

De productmanager merkt op dat de directe verkoop van planten bij FloraHolland toeneemt, maar juist bij cyclamen niet. De klokaanvoer van cyclaam wisselt daarentegen sterk en geeft een grillig beeld.

Het belangrijkste afzetkanaal voor de cyclaam is de groothandel met een aandeel van 50 procent. Daarna volgen supermarkt (23 procent), tuincentra (15 procent) en bouwmarkt (8 procent). Ook op dit vlak is de cyclaam een buitenbeentje.



De algemene trend is dat de afzet van planten groeit in supermarkten en tuincentra, maar bij de cyclaam is er sprake van een afname. 'Bij de supermarkt komt dat door een hoger uitvalpercentage en in tuincentra wordt de cyclaam verdrongen door groene planten', legt Rodenrijs uit. 'Grootschalige acties met cyclamen zijn er niet meer in supermarkten.'

Volgens Rodenrijs laat de marktontwikkeling zien dat de cyclaam een nieuwe impuls nodig heeft. Dat willen de telers met de nieuwe campagne bereiken, waarbij zij terugvallen op eerdere ervaringen.


Verrassend Buiten

De promotieactie Verrassend Buiten van enkele jaren geleden was een succes. Hierin werden kamerplanten aangeprezen voor buiten, zoals de patiocyclaam. Sinds deze reclame is stopgezet, is de verkoop van cyclamen voor buiten ingezakt naar een totale verkoopwaarde van 1,2 miljoen euro.

Het onder de aandacht brengen van de 'Cyclaam Garden' is het speerpunt in het nieuwe promotieplan. Hiervoor is op jaarbasis 60.000 euro beschikbaar. 50.000 euro komt van de telers, zij dragen 0,25 procent van hun omzet af, en 10.000 euro komt van de veredelaars.



Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer