Weidevarkens staan centraal bij 't Krulstaartje in Dongen

Cas den Boer is 22 jaar en weet al precies wat hij wil: het meest smaakvolle en diervriendelijkste weidevarkensvlees verkopen van Nederland voor een betaalbare prijs. Bij 't Krulstaartje in Dongen staan de varkens centraal.

Weidevarkens+staan+centraal+bij+%27t+Krulstaartje+in+Dongen
© Marieke Verbiesen

Weidevarkens met een krul in hun staart, staat er op de website van 't Krulstaartje, de onderneming van Cas den Boer. De Dongense student ondernemerschap en retailmanagement legt uit dat de staart laat zien hoe een varken zich voelt en dat de staart nuttig is om insecten weg te jagen of vuil van het lijf te kloppen. Dat gebeurt dan ook vaak in de weides waar Den Boer zijn varkens houdt.

De 36 dieren van zeven, twaalf en zeventien weken oud rennen de varkenshouder vrolijk tegemoet als hij de wei in stapt. Een van de dieren springt zelfs als een hond tegen zijn baasje op als hij door zijn knieën zakt. 'Hoe ouder, hoe brutaler', legt den Boer lachend uit. 'Dat komt omdat ze buiten lopen.' De weidevarkens hebben grasland en luzerne tot hun beschikking en voldoende aarde om in te wroeten en op zoek te gaan naar insecten, wormen en zaden.


Verhaal achter het varkensvlees

De jonge dieren die rondom hun moeder scharrelen in de wei aan de doorgaande weg, trekken veel bekijks van voorbijgangers. Regelmatig nemen mensen plaats op het bankje aan de rand van het hek om het vrolijke schouwspel te kunnen gadeslaan. 'Ik vind het belangrijk dat iedereen de weidevarkens kan komen bekijken en het verhaal achter het varkensvlees kent', zegt Den Boer. 'Dat deel ik ook via de website, sociale media en de verkooppunten.'

De biggen blijven negen weken bij de zeug, net zoals in de natuur gebruikelijk is

Cas den Boer, eigenaar 't Krulstaartje in Dongen

De jonge ondernemer is de zoon van een varkensboer die een varkenshouderij runt met het Beter Leven-keurmerk. Hij weet nog niet of hij zijn ouders gaat opvolgen. 'Als het verdienmodel goed blijft, dan is er een grote kans dat ik het bedrijf overneem om risico's te spreiden. Ik zou dan wel als manager te werk willen gaan.' Den Boer kiest duidelijk voor het ondernemerschap, zodat hij de zaken naar eigen inzicht kan organiseren.

Bij 't Krulstaartje staan de weidevarkens centraal. 'Dat betekent dat ze opgroeien op een natuurlijke wijze', licht Den Boer toe. 'De biggen blijven negen weken bij de zeug, net zoals in de natuur gebruikelijk is. Ze lopen het hele jaar door buiten en hebben de ruimte en de mogelijkheden om hun natuurlijke gedrag te vertonen. Dat vertaalt zich naar de smaak en de kwaliteit van het vlees.'


Smeuïg en smaakvol varkensvlees

Omdat de Dongense weidevarkens veel bewegen, kenmerkt het vlees zich door een gelijkmatige vetmarmering, wat zorgt voor smeuïg en smaakvol varkensvlees. Meer dan stalvarkens bezitten weidevarkens extramusculair vet, waardoor het omliggende vlees een goede structuur en kwaliteit heeft. 'Hierdoor onderscheidt het vlees zich van dat wat in de supermarkt ligt en zelfs van biologisch varkensvlees', legt Den Boer uit.

De ondernemer heeft de ambitie om 'boven biologisch te boeren'. 'Volgens het biologisch keurmerk is het niet verplicht om weidegang voor vleesvarkens toe te passen. Om die reden produceer ik niet onder het biologisch keurmerk, maar concurreer ik er juist mee. Ik wil diervriendelijk en smaakvol weidevarkensvlees bereikbaar maken voor iedereen. Daarvoor is het noodzakelijk dat het vlees betaalbaar blijft.'


Rechtstreeks naar slagerijen en restaurants

Den Boer verkoopt zijn vlees niet aan een vleesleverancier of een supermarkt, maar rechtstreeks aan slagerijen en restaurants die dezelfde eisen als hij stellen aan het vlees en respect voor het dier hoog in het vaandel hebben staan. 'Ik wil zelf mijn prijs kunnen bepalen', benadrukt hij.


Biodiversiteit en een bankje horen bij het concept.
Biodiversiteit en een bankje horen bij het concept. © Marieke Verbiesen

Zijn bedrijf is nog te klein om aan de vraag te voldoen. 'Daarom lever ik nu alleen vlees aan de lokale slager. Maar nog dit jaar breid ik uit met een slager in Breda en een online slagerij.' Voor de toekomst heeft hij het bedrijfsmodel van een franchiseorganisatie in gedachten. 'Het is de bedoeling dat meerdere boeren gaan werken onder de naam en het concept van 't Krulstaartje. Zo kan de onderneming sneller groeien en toch lokaal blijven produceren, transparant blijven en haar diervriendelijkheid behouden.'


Droge worst

Daarnaast wil Den Boer droge worst produceren. 'Er is veel vraag naar droge worst. Daar wil ik op inspringen. Bovendien kan ik daardoor nog meer van de kennis die ik tijdens mijn opleiding opdoe over ondernemen en marketing, in praktijk brengen.'

Zijn bedrijf telt dertig weidevarkens. Op korte termijn zullen dat er vijftig zijn om gestaag door te groeien naar honderd dieren. Daarvoor is meer weidegrond noodzakelijk. Dat is beschikbaar achter het varkensbedrijf van zijn vader waar zijn weidevarkens nu al de helft van de grond in gebruik nemen. Daarvoor is een vergunning nodig. 'Dat is de grootste uitdaging', zegt Den Boer.


Cas den Boer wil zijn bedrijf graag uitbreiden.
Cas den Boer wil zijn bedrijf graag uitbreiden. © Marieke Verbiesen


Financiering door een jonge ondernemer

Een onderneming starten kost geld. Daarvan was Cas den Boer uit Dongen zich al vroeg bewust. Het geld dat hij vanaf zijn dertiende verdiende met een bijbaan, zette hij opzij. Op die manier kon hij vorig jaar zijn eerste zeug met biggen kopen. Het voer dat hij de weidevarkens voorzet, is vooralsnog hetzelfde als in de gangbare varkenshouderij. Na verloop van tijd wil hij ze lokaal geproduceerd voer laten eten om plaatselijke kringlopen te sluiten. 'Ook wil ik de kwaliteit en de smaak van het vlees verhogen door het voer te verbeteren.' Niettemin bepalen de kosten zijn keuzes. Te allen tijde wil Den Boer dat het weidevarkensvlees voor consumenten betaalbaar blijft. 'Steeds meer mensen zijn bereid iets meer te betalen voor kwaliteit en lokaal geproduceerd vlees. Het verhaal erachter maakt het verschil. Dat wil ik nog beter gaan uitdragen, bijvoorbeeld door camera's op te hangen bij de weides, zodat klanten bij de slager via een webcam kunnen meekijken.'

Bekijk meer over:

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer