Online winkels schieten bloemensector te hulp

Leliekweker Raymond Vijverberg deed een oproep om zijn oogst en die van anderen niet verloren te laten gaan. Webwinkel Whoppah en koeriersbedrijf Brenger geven daar gehoor aan.

Beide bedrijven verkopen en bezorgen vanaf vrijdag rechtstreeks aan consumenten in heel Nederland. Slechts 10 procent van Nederlands derde belangrijkste exportproduct wordt nog verkocht. Honderden kwekers weten zich geen raad met de containers vol bloemen, terwijl de komende weken nog eens miljoenen bloemen worden geoogst.

Om de sector te helpen, bieden onlinewinkel Whoppah - voor tweedehands design en kunst - en Brenger daarom zowel de kweker als de lokale bloemist kosteloos een verkoopaccount in de app en contactloze bezorgservice aan huis.

200.000 bossen

Met dat verkoopaccount kan de kweker rechtstreeks en kosteloos online verkopen en is thuiswerkend Nederland voorzien van een verse bos in huis. De eerste 200.000 bossen, waaronder die van Qualily, worden vrijdag in de app en op whoppah.com aangeboden, laat het bedrijf weten.

Whoppah zag het aantal thuisshoppers de afgelopen dagen verdubbelen. Tegelijkertijd sprak de start-up sinds de coronacrisis met veel ondernemers die worstelen met de noodgedwongen digitalisering van hun verkoopdiensten.

Kosteloos

'Vooral in de bloemensector zien we grote zorgen, waar versproducten in enorme hoeveelheden worden weggegooid. Om alle kwekers en bloemisten te helpen, bieden wij hen onze tool dan ook kosteloos aan', aldus Thomas Bunnik, mede-oprichter en bestuursvoorzitter van Whoppah.

'Daarmee kunnen de bloemenkwekers rechtstreeks en efficiënt een grote groep bereiken. Wij hopen met deze actie dat de bloemen niet vernietigd worden en de sector nog wat kan verdienen.'

Hoe werkt het?

De kweker of bloemist plaatst met een foto zijn aanbod op Whoppah. De gebruikers van Whoppah vinden daar hun verse bos, bestellen die en rekenen digitaal af. De verkoopprijs is 5 euro per bos.

Daarbovenop betaalt de koper 1,99 euro transactiekosten en 5 euro voor contactloze bezorging via Brenger. De kweker betaalt niets voor de verkoop van diens bloemen. Ook kunnen de kweker, bloemist en de consument rechtstreeks met elkaar chatten in de app.

Contactloos thuisbezorgd

De koeriers van Brenger halen de bossen bij de kweker of bloemist op en bezorgen deze de volgende werkdag. Kopers kunnen een emmer met water bij de voordeur klaarzetten of de bos wordt door de koerier op de stoep gelegd. Op deze manier wordt veilig contactloos bezorgd.

'We hebben er alles aan gedaan om de kosten zo laag en het gemak zo groot mogelijk te maken. Dat doen we ook om de Nederlandse consument tegemoet te komen. Iedereen kan in deze onzekere tijden wel een bloemetje gebruiken, daar dragen wij op deze manier graag ons steentje aan bij', zegt Derk van der Have, oprichter Brenger.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer