Kaweco breekt in op volle markt met minishovel
Er zijn ruim twintig merken minishovels op de markt. Niet gek, want het apparaat is populair bij onder anderen veehouders en akkerbouwers. Het is een markt die blijft groeien, zag ook de Reesink Groep.
Ondanks de talrijke aanbieders kwam Reesink eind vorig jaar met een eigen shovel. In het oranje, onder zijn merknaam Kaweco. Reesink had al directe toegang tot een shovel voor zijn Kamps de Wild-dealers via het Claas-programma, dat Liebherr-shovels in Claas-groen kan aanbieden.
Maar de lichtste Claas-shovel begint bij 5,5 ton eigen gewicht. Ook de Schaeff TL-shovels die het andere dochterbedrijf Kemp Groep in De Meern importeert, beginnen bij 4 ton eigen gewicht.
Eigen productie
Een echte minishovel had de Reesink Groep nog niet in het programma. De onderneming koos niet voor nog een importeurschap, maar voor eigen productie. Daarbij is niet helemaal opnieuw begonnen, maar juist een bestaand merk overgenomen: de Quappen-shovel van fabrikant Hulst De Krim (QLoad).
Er is een goed zicht rondom en prima zicht op de bak
De productie vindt nu plaats bij Reesink Production in het Gelderse Hengelo, waar ook de silagewagens en bemesters van Kaweco worden geproduceerd. De ambities zijn groot. Bouwde QLoad in De Krim dertig tot vijftig shovels per jaar, in het Kaweco-oranje zijn er in de eerste twee maanden nu al net zoveel gebouwd. En dan gaat het nog om een opstartfase.
Efficiëntere productie
Het hele productieproces is gestroomlijnd en zover mogelijk geautomatiseerd. Dat begint bij engineering, het maken van de juiste mallen en tot slot alles op een efficiënte manier in elkaar zetten. Zes medewerkers bouwen tussen de bemesters, carriers en silagewagens fulltime aan de shovels.
Het staal bewerken, lassen en snijden is niet anders dan bij de bestaande Kaweco-producten. Bovendien komen de Linde-hydrauliek en -aansturing nu bij Reesinks dochterbedrijf Motrac vandaan. De rest wordt elders ingekocht. Behalve de kleur is de shovel nog grotendeels dezelfde gebleven als in het Quappe- tijdperk. Zelfs de Q zit nog op de grill geschroefd.
Drie modellen
Er zijn drie modellen te krijgen: de KW20 van 2 ton eigen gewicht, de KW25 met 2,5 ton eigen gewicht en de KW37 van 3,7 ton. Ze zijn allemaal in een Farmer-uitvoering en een Infra-uitvoering te krijgen.
Het verschil is de lengte van de giek en daarmee de hefhoogte. Alleen de KW25 is met een telegiek te krijgen voor een kiephoogte van 2,88 meter in plaats van 1,93 meter.
Testrit Nieuwe Oogst
Nieuwe Oogst probeerde de zwaarste van het stel, de KW37, zonder cabine en met een vanafprijs van 37.950 euro. De kleinste Farmer KW20 met driecilinder Yanmar kost 27.250 euro. Bij het opstappen mist een handgreep rechts, maar de vlakke vloer van traanplaat valt direct op. Er is een goed zicht rondom en prima zicht op de bak. De hydrauliekslangen zijn netjes samengepakt en geleid in een hoes van textiel.
In plaats van een veiligheidsslot op de joystick wordt deze gelockt bij het doordrukken in de neergaande beweging. Bij het zakken van de giek is de weerstand te klein en wordt de joystick dus snel ongewenst op slot gezet. Naast de joystick zitten de mechanische hendels voor de derde en vierde functie. De derde functie kan ook op de joystick net als de knop voor het kiezen van de rijrichting.
De verdere bediening van de Linde-hydrauliek is mooi afgestemd. Het inchingpedaal links is uitstekend te doseren in beide rijsnelheden die oplopen tot maximaal 23 kilometer per uur. Dat blijkt ook uit ervaringen met een rolbezem. Terwijl de rechtervoet de bezem via het gaspedaal op toeren houdt, is met de linkervoet de snelheid van de shovel prima te doseren. Een handgashendel zit er niet op.
Balen voeren
Op de brede banden blijkt de shovel goed stabiel, wanneer we even een zware ronde baal aan de koeien voeren. Deze zouden we met een hefhoogte van 3,23 meter ook wel in een kleine voerwagen kunnen gooien. Het zal daarbij zeker niet aan het hefvermogen en de kiplast van 2.712 kilo liggen. Echt opmerkelijke zaken zijn er niet. De shovel is eenvoudig en degelijk.
Componenten zijn van bekende merken. De 48 pk viercilinder Yanmar-motor is redelijk stil. Deze Stage IIIB-motor moet dit jaar worden vervangen voor een Stage V-uitvoering die weer voldoet aan de laatste emissie-eisen. Welk merk motor, is nog onduidelijk.
Elektrisch model
Net als veel andere fabrikanten denkt ook Reesink na om een elektrisch model te lanceren. De vraag daarnaar is groot. Ook die techniek moet bij het dochterbedrijf Motrac vandaan komen.
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
New Holland T5.140 Dynamic Command
2023, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X107 (BV) #48482
Gebruikt, € 3.289
-
Hekamp 9 TANDS
1994, € 700
-
Stiga TORNADO 398
2023, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %