Nederlander eet vooral 's avonds zijn groenten

Om de aanbevolen dagelijkse consumptie van 250 gram groenten te halen, moeten Nederlandse consumenten zich aanleren om meer groenten te nuttigen tijdens het ontbijt en de lunch.

Nederlander+eet+vooral+%27s+avonds+zijn+groenten
© Twan Wiermans

Nederlanders eten veel minder vaak groenten tijdens hun ontbijt en tijdens de lunch in vergelijking met Britten, Belgen en Duitsers. Dit blijkt uit consumentenonderzoek van onderzoeksbureau Panel Wizard dat is uitgevoerd in opdracht van ABN Amro.

Volgens het onderzoek denkt driekwart van de Nederlanders dat ze de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 250 gram groenten drie tot zeven dagen in de week wel halen. Dit is een ruime overschatting van de werkelijkheid. Met een gemiddelde van 131 gram scoren Nederlanders ver beneden de streefhoeveelheid volgens het advies van onder meer het Voedingscentrum.

2 miljard euro aan verse groenten

Nederlandse consumenten kopen 90 procent van hun groenten in supermarkten. Volgens cijfers van marktonderzoeksbureau IRI werd in 2019 voor 2 miljard euro aan verse groenten verkocht via de retail. Dat is 1,2 procent meer dan in 2018. De groei in omzet van bewerkte groenten vlakte af van 6,5 procent (in 2018) naar 3,5 procent tot een totaal van 907 miljoen euro. De omzetgroei van onbewerkte groenten was vrijwel stabiel met 0,3 procent en komt uit op 1,1 miljard euro.

Nederlanders eten bijna dagelijks groente, maar dit beperkt zich dus vooral tot de avondmaaltijd. Dat er nauwelijks groenten worden gegeten bij het ontbijt en de lunch, heeft volgens de onderzoekers van Panel Wizard te maken met de broodcultuur in ons land. In omringende landen zijn de eetgewoonten aantoonbaar anders.


Bijna de helft van de Duitse en Belgische consumenten en een derde van de Britse consumenten eten regelmatig groente tijdens de lunch. Dit geldt voor slechts 18 procent van de Nederlanders. Bij het ontbijt is dit aandeel slechts 13 procent en dat is veel lager dan in andere West-Europese landen.

Sneller groei groenteconsumptie

Als het beter lukt de consument te inspireren om meer groente te consumeren tijdens ontbijt, lunch of tussendoor, is volgens ABN Amro een snellere groei van de groenteconsumptie ook in Nederland mogelijk. Sectorspecialist Rob Morren stelt dat samenwerking tussen leveranciers, verwerkers en supermarkten nodig is om de consumptie een impuls te geven.

'Het blijft belangrijk om consumenten gemak, inspiratie, variatie en smaak te bieden en hen te helpen groenten in meerdere maaltijden op de dag in te passen. Dat kan door bijvoorbeeld groenteproducten veelvuldig en aantrekkelijk te presenteren en een gezonde mindset bij mensen creëren', verklaart Morren.

• Klik voor het rapport van ABN Amro op onderstaande pdf

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer