FloraHolland zit bij logistiek achter het stuur
Royal FloraHolland voorziet voor eind 2020 landelijk te gaan veilen. Aan deze manier van verkoop koppelt de bloemenveiling een eigen regie over de logistiek, van de tuin van de aanvoerende teler tot het pand van de kopende handelaar. Als FloraHolland de logistieke touwtjes in handen heeft, gebeurt het transport efficiënter, is de gedachte.
Volledig digitaal veilen is een doel dat veiling FloraHolland al langer voor ogen heeft. Oud-directeur Timo Huges repte tijdens zijn bewind al over de ongekende voordelen ervan. Tien jaar later en twee directeuren verder is de kogel door de kerk: algemeen directeur Steven van Schilfgaarde heeft laten weten dat de bloemenveiling voor het einde van 2020 volledig over is op digitaal.
De voordelen zijn groot in de ogen van FloraHolland. Volledig digitaal veilen heeft onder andere tot gevolg dat bloemen en planten niet meer fysiek voor de klok hoeven te komen. Dat scheelt flink in de kosten en de transportbewegingen.
Internationale marktplaats
In een tijdperk waarin de sierteelthandel meer en meer internationaliseert, biedt digitalisering de veiling de kans om de concurrentiepositie te versterken. Het opent deuren om een internationale marktplaats in het leven te roepen, waar wereldwijde spelers in de sierteeltketen op kunnen handelen. Zo'n marktplaats is van belang voor de spilfunctie van Nederland in de sierteeltketen.
Dat FloraHolland de logistiek verzorgt, staat niet meer ter discussie
Volledige digitalisering baant voor FloraHolland ook de weg naar landelijk beeldveilen, een wens die ook al langer speelt bij het bedrijf. Eén landelijke klok voor alle klanten, in plaats van veel klokken per locatie voor groepen kopers. Deze transitie komt de prijsvorming – en daarmee de leden – ten goede, verwacht FloraHolland.
Proefkonijn Eelde
Om dit te kunnen verwezenlijken, heeft de coöperatie een nieuw integraal logistiek besturingssysteem opgezet dat op alle locaties kan worden gebruikt. Voorheen werkte de bloemenveiling met verschillende systemen per vestiging, waardoor landelijk veilen onmogelijk was. Een erfenis uit de tijd van de fusie tussen het oude FloraHolland en Bloemenveiling Aalsmeer.
In de afgelopen twee jaar heeft FloraHolland gebouwd aan het digitale platform Floriday, dat als basis gaat dienen voor het landelijk veilen. Er zijn al zulke vorderingen gemaakt, dat de directie van de bloemenveiling vijf weken geleden aankondigde de digitale systemen op de kleinere locatie in Eelde te willen implementeren en testen. Daarna volgt de stap naar het grotere werk: de exportlocaties in Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg.
Onder het mom van '100 procent Floriday' beoogt de veiling alle aanvoer, zowel de directe als de klokhandel, voor het eind van 2020 via het digitale platform te laten verlopen. De ommezwaai naar landelijk veilen heeft wel logistieke gevolgen.
Andere vervoersstromen
Koopt een klant nu bloemen of planten voor de klok op een van de vestigingen van FloraHolland, dan worden deze 'in de box' geleverd op die vestiging. Bij landelijk veilen kan een handelaar in bijvoorbeeld Aalsmeer heel goed bloemen of planten kopen die op Naaldwijk zijn aangevoerd, of die nog van de tuin van de teler moeten komen. Deze ontkoppeling van koop en logistiek zorgt voor andere vervoersstromen.
Bij het landelijk veilen gaat FloraHolland de sierteeltproducten afleveren bij de klant, waar de koper het wil. Volgens Van Schilfgaarde krijgt FloraHolland dan volledig grip op de logistiek van kweker naar koper. De bloemenveiling zegt de logistiek te kunnen optimaliseren door gebruik te maken van data.
Het bedrijf kan hiermee veel efficiencywinst boeken, is uit onderzoek gebleken. De veiling kan zo kennis combineren die andere partijen in de keten niet hebben. Met order picking gaat de veilig bloemen en planten distribueren, waardoor deze veel flexibeler wordt bij het afleveren dan in de huidige distributie die aan de klok is gekoppeld.
Grotere flexibiliteit nodig
Die grotere flexibiliteit is nodig, omdat klanten steeds later en kleinere partijen bestellen om adequater op de vraag in te spelen, stelt de bloemenveiling. FloraHolland wil het aanbod van de kwekers op de verschillende locaties verzamelen, waardoor ook uit voorraad kan worden geleverd.
De veiling heeft al proeven gedaan en verwacht met de centrale logistieke aansturing veel kilometers te kunnen besparen. Hoe groot die winst wordt, kan FloraHolland nog niet zeggen.
Plannen om een eigen wagenpark op te zetten heeft het bedrijf niet. FloraHolland wil bij de centrale aansturing van de logistiek samenwerken met partners. Volgens een woordvoerder zijn de logistieke plannen besproken met telers en klanten, dat wil zeggen met de ledenraad en het klantenplatform.
Hoe-vraag
'Zij zijn positief over de plannen. Waar we nog wel over in gesprek gaan, is de hoe-vraag. De wat-vraag staat niet meer ter discussie.' Omdat deze hoe-vraag nog niet is beantwoord, kan FloraHolland niet vertellen wat telers en kopers voor de logistieke diensten gaan betalen.
'Het komende jaar gaan we in discussie over ons tariefmodel.' Van Schilfgaarde zal tijdens de Dag van de Coöperatie van FloraHolland uit de doeken doen wat de planning is tot eind 2020.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson RK 802-TRC
2023, € 23.000
-
Volumebak 150 cm euro aansluiting
Gebruikt, € 985
-
John Deere Tractor 7430 PREMIUM (LH) #376725
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167R (BV) #48510
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %