Schouten breidt extra controle vee-export uit

Landbouwminister Carola Schouten breidt het 'vierogenprincipe' uit naar de verzamelcentra voor vee-export. Dat doet ze als reactie op berichtgeving van RTL Nieuws over wrak vee dat toch naar het buitenland wordt getransporteerd.

Schouten+breidt+extra+controle+vee%2Dexport+uit
© Henk Riswick

Het vierogenprincipe houdt in dat bij vijf verzamelcentra voor de export twee NVWA-artsen worden ingezet om te beoordelen of dieren getransporteerd mogen worden. Normaal is dat er een. Eerder werd dit al ingevoerd bij de middelgrote slachthuizen in Noord-Nederland waar misstanden werden vastgesteld.


Schouten noemt de beelden die RTL Nieuws toont 'afschuwelijk'. 'Ik neem deze signalen over de complexe problematiek bij het transport van niet-transportwaardige dieren zeer serieus.' Het onderzoeksbureau dat de situatie in Noord-Nederland onderzoekt zal ook de informatie over tekortkomingen bij exportcentra onderzoeken. Daarbij wordt nadrukkelijk gekeken naar de rol van de toezichthouder: de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

België en Duitsland

Volgens RTL Nieuws staat de NVWA tientallen keren per jaar toe dat ernstig zieke dieren worden geëxporteerd naar slachthuizen in België en Duitsland. De instanties uit die landen melden het bij de NVWA als er iets niet goed is gegaan. In totaal vinden er per jaar ongeveer 28.000 transporten met varkens en koeien naar België en Duitsland plaats. Het vervoer van ernstig zieke dieren is verboden. Het zou gaan om kreupele dieren of dieren met abcessen of navelbreuken. RTL Nieuws heeft daar beelden van.


LTO Nederland-bestuurder Jeannette van de Ven kan zich vinden in de maatregelen van de minister, maar vraagt zich tegelijkertijd af of meer controle helpt. 'Uiteindelijk is het een zaak van waarden en normen. Het gaat om cultuur en gewoonten. Iedereen moet zich houden aan zaken die wettelijk zijn vastgelegd. Daarin is heel de keten verantwoordelijk. Als er iets niet goed gaat, moet je elkaar daar op aanspreken. Boeren staan ook aan de lat. Die moeten in het belang van gezond en veilig voedsel gezonde dieren aanleveren.'

Grensgebied

Het lastigst is volgens Van de Ven het grensgebied; als niet helemaal duidelijk is of vee wel of niet mag worden vervoerd. 'Dan is het heel belangrijk dat partijen in de keten goed met elkaar communiceren en terugkoppelen als er iets anders moet. Dan kan het de volgende keer beter. Het is belangrijk om die discussie met elkaar te voeren. De eisen die we stellen, verschuiven soms ook. Je ziet binnen Europa dat er ook grote verschillen zijn hoe het toezicht wordt uitgevoerd. Dat gaat in Oost- of Zuid-Europa heel anders dan bij ons.'

Nederland kent volgens haar relatief streng toezicht en stelt ook extra eisen, bovenop de Europese regels. 'Nederland heeft het best goed geregeld. Er is Europese wet- en regelgeving, we moeten uitkijken daar niet weer een Nederlands sausje overheen te gieten. Als je niet uitkijkt, prijzen we ons door allerlei extra kosten uit de markt.'

Europa

Eventuele wijzigingen in beleid moeten wat Van de Ven betreft daarom in lijn zijn met de rest van Europa. 'Ik wil het probleem niet afzwakken, elke overtreding is er een te veel. En zeker omdat we een exporterend land zijn, moeten we van onbesproken gedrag zijn. Tegelijkertijd zijn het dus enkele tientallen meldingen op een totaal van 28.000 transporten per jaar naar België en Duitsland. Een klein percentage. Dat betekent dat het heel vaak wel goed gaat. Nu leggen we de nadruk op wat fout gaat. Je moet ook de nadruk leggen op wat goed gaat.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    65 %
  • Woensdag
    9° / 6°
    85 %
Meer weer