Jongere krijgt kijkje achter de schermen

Het programma Go Go Greenhouse wil jongeren enthousiast maken voor een loopbaan in de glastuinbouw. Door scholieren met een bijbaan in de sector een blik achter de schermen te geven, krijgen zij een beter beeld van de kansen en mogelijkheden.

Jongere+krijgt+kijkje+achter+de+schermen
© Tony Tati

Met het programma Go Go Greenhouse wil Glastuinbouw Nederland jongeren een compleet beeld geven van de mogelijkheden in de glastuinbouw. De groeiende behoefte aan nieuwe arbeidskrachten was de aanleiding om in actie te komen, zeker omdat het merendeel van de werknemers die de sector jaarlijks verlaat jonger is dan 25 jaar.

'Inpakken planten is maar klein stukje van bedrijf'
In de groene sectoren is het aantal vacatures de afgelopen jaren gegroeid: volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek betrof het in 2017 14.700 vacatures en is dat aantal naar schatting doorgegroeid tot 16.100 in 2018. In de glastuinbouw waren in 2017 34.720 werknemers werkzaam. De instroom was met 7.930 arbeidskrachten lager dan de uitstroom van 8.880 personeelsleden. Van de mensen die de glastuinbouwsector verlaten is twee derde jonger dan 25 jaar, heeft Colland Arbeidsmarkt in 2018 aangetoond. De 23-jarige Mike Broch is wel in de sector gebleven. Hij werkt als verkoper bij potplantenkwekerij SV.CO in De Lier en houdt zich daarnaast bezig met marketing en communicatie. 'Mij leek het vroeger ook niet aantrekkelijk of sexy om in de sierteelt te gaan werken. Als je alleen planten inpakt, zie je maar een klein stukje van het bedrijf. Terwijl er zoveel gebeurt!' Op 15 juni kan Broch tot zijn spijt niet bij de kick-off van Go Go Greenhouse in de kwekerij zijn, omdat hij dan op vakantie gaat. Maar hij heeft er alle vertrouwen in dat zijn collega de scholieren die nu al een bijbaantje bij SV.CO hebben kan inspireren en aan het denken kan zetten over een toekomst in de glastuinbouw.


Uit onderzoek is gebleken dat veel scholieren die in de vakanties of weekends in de glastuinbouw werken, geen compleet beeld krijgen van de sector en daarom iets anders gaan doen. Dit legt projectleider Agnes van den Berg van Go Go Greenhouse uit.

Als tuindersdochter uit het Westland is zij in het verleden als freelancer werkzaam geweest in communicatie- en marketingfuncties in de glastuinbouw en de beurswereld. Zij heeft bijvoorbeeld het evenement Westland On Stage georganiseerd, waarbij 250 vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven 1.000 vmbo-scholieren voorlichting gaven over verschillende beroepen.

We willen laten zien dat het niet alleen om productiefuncties gaat

Agnes van den Berg, projectleider van Go Go Greenhouse

Daar merkte Van den Berg dat jongeren afhaakten en groene bedrijven negeerden. Volgens haar is het beeld dat jongeren en hun ouders hebben van de glastuinbouwsector nog heel traditioneel.

Dat is in de ogen van de projectleider een gemiste kans, omdat in de glastuinbouw de afgelopen jaren veel nieuwe functies zijn ontstaan op verschillende gebieden, zoals techniek, ICT, personeelszaken, marketing, automatisering, logistiek en gewasbescherming. Bovendien kan de glastuinbouw een oplossing bieden voor maatschappelijke vraagstukken, zoals de voedselschaarste en de energieproblematiek.

Verrassen

'Met de campagne willen we een compleet beeld schetsen van de mogelijkheden en laten zien dat het niet alleen om productiefuncties gaat', zegt Van den Berg. 'We willen de scholieren inlichten en verrassen.'

Vacatures in de glastuinbouw zijn te vinden op mbo-, hbo- en wo-niveau. Dat het aantal studenten van agrarische opleidingen – met name in het mbo – afneemt, hoeft daarbij geen belemmering te zijn. De gevraagde kennis is lang niet altijd sectorspecifiek en daarom kan een andere opleiding ook een goed uitgangspunt zijn.

Go Go Greenhouse wil jongeren tonen dat de glastuinbouw volop in ontwikkeling is en hen overtuigen van de toekomstmogelijkheden. De projectorganisatie wil ze verrassen met het brede palet aan nieuwe functies. Daarvoor wil ze ook de ondernemers uitdagen, omdat jongeren tijdens hun bijbaantjes vaak weinig zien van het bedrijf.

Imago opkrikken

Volgens Van den Berg kunnen glastuinders zelf een sleutelrol spelen in het opkrikken van het imago van hun sector en de aantrekkingskracht op potentiële nieuwe medewerkers. Het eerste jaar van het project is een pilot in het Westland om de methodiek in de praktijk verder te ontwikkelen. In het tweede en derde jaar krijgen ook glastuinbouwbedrijven buiten het Westland de kans om deel te nemen.

Glastuinbouw Nederland zoekt 25 Westlandse tuinbouwers die op 15 juni de scholieren die al vakantiewerk doen op hun bedrijf willen rondleiden. Maar het is veel meer dan een rondleiding, zo vult Van den Berg aan.

Het is de bedoeling dat de ondernemers ook met hun vakantiewerkers in gesprek gaan, hen met passie en enthousiasme vertellen over hoe ze zelf het vak in zijn gerold, wat hen bezighoudt en hoe een werkdag er voor hen uitziet.

Instagram

'Jongeren kunnen vervolgens vertellen over hun ambities en interesses, zodat ze gezamenlijk kunnen kijken welke functies daarop aansluiten. Het is de bedoeling dat een aantal jongeren vlogs maakt tijdens deze kick off, die het project zal delen via Instagram.'

De initiatiefnemers zijn ervan overtuigd dat glastuinbouwondernemers veel kunnen hebben aan scholieren bij het oplossen van bedrijfsissues. 'We hopen dat ze dat op 15 juni zullen merken en dat we ze kunnen motiveren om te investeren in de doelgroep', zegt Van den Berg.

'We kunnen iedereen sectorbreed gebruiken'
Tomatenkwekerij Agro Care heeft verschillende vestigingen in Nederland, onder andere in het Westland. Het hoofdkantoor staat in Maasdijk. De aanpak van Go Go Greenhouse spreekt manager personeel & organisatie Bas Hanemaayer aan, omdat hij verwacht dat de scholieren die al bij de kwekerij werken anderen na de kick off kunnen aansteken met hun enthousiasme. 'Door mee te doen aan het project Go Go Greenhouse laten we zien dat er in ons bedrijf veel meer gebeurt dan tomaten oogsten. We hebben mensen die het teeltproces aansturen, het biologisch evenwicht in de kas bewaken, het arbeidsproces managen, de techniek op onze bedrijven laten werken, data uit verschillende databases aan elkaar knopen om zo gerichte stuurinformatie voorhanden te hebben, zorg dragen voor de administratie en zo kan ik nog wel even doorgaan.' 'We hebben enorm veel behoefte aan enthousiast en goed opgeleid personeel en daarom is het zaak om mensen te laten zien wat onze prachtige sector allemaal te bieden heeft. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor ons bedrijf, maar voor alle glastuinbouwbedrijven. Of je nu economie, scheikunde, biologie of informatietechnologie hebt gestudeerd, sectorbreed kunnen we iedereen gebruiken.'

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / -2°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer