Stoom uit mijn oren
Jumbo Zuiderpoort gaat voor week zonder vlees en sluit daarmee aan bij de Week zonder Vlees. Zo kopte onlangs het nieuws. Ik kan u zeggen: de stoom kwam uit mijn oren. Waarom kiest een supermarkt ervoor zich aan te sluiten bij propaganda? Waarom kiezen op basis van suggestieve informatie over klimaat en dierenwelzijn? Echt onbegrijpelijk.
Om mezelf wat te kalmeren, heb ik het bericht gedeeld in het bestuur van de POV. De eerste reactie was: 'Wij gaan voor een week zonder Jumbo. Geen vlees leveren en een hamburgertent ernaast zetten.' Vervolgens berichtte een andere bestuurder: 'Lees de berichten eronder eens.'
De stoom was direct verdwenen en ik genoot van wat ik las. 'Wat dacht je van een week zonder verpakkingsmateriaal?' Of: 'Als Jumbo mij wil dwingen om geen vlees te eten, dan past Jumbo niet bij mij.' En: 'Een week niets kopen bij Jumbo lijkt me beter.' Dat was nog maar een greep uit de reacties.
Sector-pr valt ook onder mijn portefeuille en mijn gedachten gingen naar een bijeenkomst begin maart. Alle initiatieven die een rol spelen bij onze sector-pr, waren vertegenwoordigd en de sfeer was goed. We hebben elkaar nodig om te werken aan het eerlijke verhaal van onze sector. Om daarmee de groep te bereiken die de reacties onder het bericht van Jumbo Zuiderpoort schreef en burgers die graag varkensvlees eten omdat het lekker en gezond is.
We hebben elkaar nodig om te werken aan het eerlijke verhaal van onze sector
Wat wij moeten doen, is vertrouwen geven. De eerdergenoemde burgers moeten blindelings kunnen vertrouwen op voedselveiligheid en dierenwelzijn. Nederlandse varkenshouders moeten laten zien dat zij de allerbeste zorg bieden aan hun varkens en dierenwelzijn hoog in het vaandel hebben. Die burgers begrijpen heel goed dat een ondernemer keuzes moet maken en dat dat vaak een compromis is. De dilemma's moeten we ook blijven delen.
De stoom uit mijn oren was verdwenen en maakte weer plaats voor strijdlust. Samen met de hele groep betrokkenen bij sector-pr gaan we verder invulling geven aan het vertellen over en het laten zien van de varkenshouderij in Nederland. Vanuit sector-pr is het belangrijk focus te houden op het echte verhaal. Alle initiatieven zijn nodig.
Laat mij me als voorzitter van POV, samen met mijn bestuurders, maar druk maken over negatieve en suggestieve berichtgevingen. Die stoom uit mijn oren kan ik wel aan.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
T6030 Range Command ECO
Gebruikt, € 34.900
-
Massey Ferguson RK 451 DN
2023, € 8.500
-
Fendt 412 Vario COM1
2003, P.O.A.
-
Pottinger Novacat 302 ED
Nieuw, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %