Rabo Tuinbouwbarometer zakt fractie

De Rabo Tuinbouwbarometer is in het vierde kwartaal een fractie gedaald: van 6,9 naar 6,8.

Rabo+Tuinbouwbarometer+zakt+fractie
© Huisman Media

De producties en prijsvorming lopen in de diverse tuinbouwsectoren sterk uiteen, meldt de Rabobank. Bij de glasgroente heeft de komkommerteelt een prima jaar, bij paprika zijn de resultaten redelijk, bij tomatenbedrijven zijn de resultaten matig.

In de vollegrondgroenteteelt hangen de resultaten af van de wijze waarop bedrijven op de droogte hebben ingespeeld. De prijsvorming van bijvoorbeeld ijsbergsla was door de lagere aanvoer goed. De producties liepen echter sterk uiteen, waardoor de resultaten per bedrijf verschillend zijn.

'In de aardbeienteelt in de vollegrond kostte het erg veel moeite om een kwalitatief product op de markt te brengen en vielen de producties tegen. De vooruitzichten voor de afzet van appel en peer zijn door de grote Europese oogst matig', aldus de bank.

Bloementeelt

In de bloementeelt onder glas valt nog steeds de slechte prijsvorming van phalaenopsis op. Bij alle andere grotere teelten spreekt de bank over een redelijk beeld. 'Positief is de prijsontwikkeling van chrysanten dit jaar.'

Bij de boomkwekerij is het marktbeeld overheersend positief. De droogte heeft In de bollenteelt gezorgd voor een lagere tulpenproductie. Dat beïnvloedt niet alleen het resultaat van de teeltbedrijven, maar heeft ook zijn weerslag op de broeibedrijven. De teelt van leliebollen rendeert zeer matig, oordeelt de Rabobank.

Arbeid is problematisch

Op vrijwel alle bedrijven is de arbeidsvoorziening steeds problematischer. Vooral voor bedrijven met grote arbeidspieken, is het steeds moeilijker goede seizoensarbeidskrachten te vinden.

In het kader van de kringlooplandbouw stelt de Rabobank dat tuinbouwbedrijven in de toekomst hun milieukosten beter in kaart moeten brengen en communiceren. 'Zo'n duurzaamheidsscore of milieubelasting kan vermeld worden op de productverpakking of de website van de producent. De consument krijgt zo inzicht in hoe een bedrijf scoort op belangrijke thema's. Dat is iets waar de consument behoefte aan heeft: transparantie. Deze score kan uiteindelijk het huidige woud aan keurmerken grotendeels vervangen.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / -2°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer