Rabo Tuinbouwbarometer zakt fractie
De Rabo Tuinbouwbarometer is in het vierde kwartaal een fractie gedaald: van 6,9 naar 6,8.
De producties en prijsvorming lopen in de diverse tuinbouwsectoren sterk uiteen, meldt de Rabobank. Bij de glasgroente heeft de komkommerteelt een prima jaar, bij paprika zijn de resultaten redelijk, bij tomatenbedrijven zijn de resultaten matig.
In de vollegrondgroenteteelt hangen de resultaten af van de wijze waarop bedrijven op de droogte hebben ingespeeld. De prijsvorming van bijvoorbeeld ijsbergsla was door de lagere aanvoer goed. De producties liepen echter sterk uiteen, waardoor de resultaten per bedrijf verschillend zijn.
'In de aardbeienteelt in de vollegrond kostte het erg veel moeite om een kwalitatief product op de markt te brengen en vielen de producties tegen. De vooruitzichten voor de afzet van appel en peer zijn door de grote Europese oogst matig', aldus de bank.
Bloementeelt
In de bloementeelt onder glas valt nog steeds de slechte prijsvorming van phalaenopsis op. Bij alle andere grotere teelten spreekt de bank over een redelijk beeld. 'Positief is de prijsontwikkeling van chrysanten dit jaar.'
Bij de boomkwekerij is het marktbeeld overheersend positief. De droogte heeft In de bollenteelt gezorgd voor een lagere tulpenproductie. Dat beïnvloedt niet alleen het resultaat van de teeltbedrijven, maar heeft ook zijn weerslag op de broeibedrijven. De teelt van leliebollen rendeert zeer matig, oordeelt de Rabobank.
Arbeid is problematisch
Op vrijwel alle bedrijven is de arbeidsvoorziening steeds problematischer. Vooral voor bedrijven met grote arbeidspieken, is het steeds moeilijker goede seizoensarbeidskrachten te vinden.
In het kader van de kringlooplandbouw stelt de Rabobank dat tuinbouwbedrijven in de toekomst hun milieukosten beter in kaart moeten brengen en communiceren. 'Zo'n duurzaamheidsscore of milieubelasting kan vermeld worden op de productverpakking of de website van de producent. De consument krijgt zo inzicht in hoe een bedrijf scoort op belangrijke thema's. Dat is iets waar de consument behoefte aan heeft: transparantie. Deze score kan uiteindelijk het huidige woud aan keurmerken grotendeels vervangen.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Case IH PUMA 260 CVX AFS CONNECT
Gebruikt, P.O.A.
-
Claas VOLTO 1320T
Gebruikt, P.O.A.
-
Hemach Rubberschuif vast driepunt 2,25 m
Gebruikt, € 685
-
Veenhuis Combi 2000
2001, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %