Friteseter wil meer variatie en smaak

Farm Frites gebruikt vooral generatie Z, jongeren die zijn geboren na 1995, als inspiratiebron voor de ontwikkeling van nieuwe fritesproducten. Belangrijke trend op de afzetmarkt voor frites is de behoefte aan meer variatie en meer smaak. In dat kader lanceert de aardappelverwerker onder meer frites van zoete aardappelen.

Friteseter+wil+meer+variatie+en+smaak
© Haijo Dodde

De consumptie van frites stijgt wereldwijd jaarlijks met zo'n 2 procent, vertelt directeur grondstoffenvoorziening Leon Boer van Farm Frites. In 2016 werd wereldwijd 12,1 miljoen ton frites geconsumeerd en volgens de prognoses groeit dat door tot 13,3 miljoen ton frites in 2021. 'We zitten in een markt met veel expansie. Daar willen we graag van meeprofiteren.'

Marketing en markttrends was een van de thema's waarop Farm Frites wilde inzoomen tijdens de bijeenkomsten van Tour de Farm. De fritesfabrikant houdt deze rondgang langs praktijkbedrijven in Nederland en België voor het vierde jaar op rij in samenwerking met middelenfabrikant Bayer. Het doel is aardappeltelers bijpraten over actuele onderwerpen.

Doorgroeien

'Wij willen samen met onze telers doorgroeien en bespreken daarom specifieke teeltonderwerpen veelal in relatie tot de kwaliteit van onze grondstof. Ook geven we de telers inzicht in de ontwikkelingen in ons bedrijf. Verder besteden we met Bayer aandacht aan zaken die aansluiten op de goede landbouwpraktijk', aldus Boer.

Op de fritesmarkt zijn er meer kansen dan bedreigingen

Micha van den Nieuwenhuijzen, marketingspecialist bij Farm Frites

Micha van den Nieuwenhuijzen geeft uitleg bij de fritesconcepten van Farm Frites.
Micha van den Nieuwenhuijzen geeft uitleg bij de fritesconcepten van Farm Frites. © Haijo Dodde

Over de consumptie van frites zegt de directeur grondstoffenvoorziening dat 70 procent van de totale wereldproductie bestemd is voor de Europese en Noord-Amerikaanse markt. 'Ofwel 87 procent van de wereldbevolking consumeert slechts 30 procent van de frites. Grote groeimarkten blijven Azië en Afrika, maar ook het Midden-Oosten en Zuid-Amerika hebben veel groeipotentie.'

Groot marktonderzoek

Voor het vaststellen van trends bij de afzet van frites beschikt Farm Frites over de resultaten van een groot internationaal marktonderzoek. Dat is uitgevoerd in vijftig landen. Boer vertelt dat een groot aantal chef-koks input voor het onderzoek heeft geleverd en dat ongeveer 22 miljoen transacties in restaurants erin zijn verwerkt.

De informatie uit dergelijk marktonderzoek is volgens Boer voor Farm Frites van strategisch belang. 'Onze consumenten veranderen enorm snel. Bij het vaststellen van trends richten we ons voor een groot deel op jongeren die na 1995 zijn geboren, generatie Z. We moeten leren om deze generatie beter te begrijpen.'

Variatie

Micha van den Nieuwenhuijzen, marketingspecialist bij Farm Frites, gaf de aardappeltelers een aanvullende toelichting op de trends en de veranderende consument en over hoe Farm Frites daarmee omgaat. Volgens hem is er op de totale voedingsmarkt meer behoefte aan variatie en dat geldt zeker ook voor de friteseter.

'De consument en dan vooral de jongere consument reist veel over de hele wereld en komt daarbij in aanraking met nieuwe eetgewoonten. Die ervaring nemen ze vervolgens mee naar huis. De roep om variatie zien we bijvoorbeeld in de fastfoodketens waar vaker lokale recepten op het menu staan.'

Clockless eating

Een andere trend waar Van den Nieuwenhuijzen op wijst, is het clockless eating, waarbij de dagelijkse drie traditionele eetmomenten geleidelijk vervagen. Mensen zijn vaker onderweg en eten dan veelal tussendoor op elk gewenst moment van de dag.

'Verder zien we dat groente wordt opgewaardeerd van bijgerecht naar meer een hoofdgerecht. Consumenten willen vaker groenten op het bord of snackgroenten eten. Ook is er een verandering van de voedselethiek met meer aandacht voor een goede herkomst en een verantwoorde productie.'

Dipsaus opscheppen

Specifiek voor frites noemt de marketeer het opvallend dat consumenten meer terugvallen op een betere smaak. 'We moeten iets doen aan de soms neutrale smaak en verder meer kijken naar andere vormen van frites. Dat betekent niet alleen dikkere frites en frites in de schil, maar ook frites die handgesneden lijken of rondgesneden (round cut) frites waarmee een dipsaus gemakkelijk kan worden opgeschept.'

Verder zegt Van den Nieuwenhuijzen dat Farm Frites als producent er rekening mee houdt dat frites vaker worden bezorgd. De consument ontvangt dan volgens hem aan de deur liever geen slappe of koude patatjes. 'Bij onze productinnovaties kijken we of de kwaliteit langer goed blijft als we rassen gebruiken met een sterkere textuur.'

Zoete aardappelen

Een nieuw concept van Farm Frites is de lancering van frites van zoete aardappelen. Deze frites hebben een herkenbare oranje kleur en een verrassende smaak. 'Dit sluit aan op de wereldwijde hype rond zoete aardappelen. Vooral restaurants zijn in eerste instantie geïnteresseerd. Vooralsnog wordt de grondstof voor deze frites uit de Verenigde Staten geleverd. We zijn benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen.'

Frites van zoete aardappelen hebben een kenmerkende oranje kleur.
Frites van zoete aardappelen hebben een kenmerkende oranje kleur. © Haijo Dodde

Van den Nieuwenhuijzen stelt dat de nieuwe trends en veranderingen in de afzet van frites voor de verwerkers en ook de aardappeltelers meer kansen opleveren dan bedreigingen. 'We zitten in de goede hoek', concludeert hij. 'De aardappel is wereldwijd populair als voedingsgewas en sowieso een blijver.'

Veertien rassen

De aardappelverwerker gebruikt op de productielocaties in Nederland en België veertien aardappelrassen voor de verwerking tot frites. De marketingspecialist verwacht niet dat het aantal te verwerken rassen ondanks alle nieuwe trends snel verder zal uitbreiden.

'Meer variatie in onze grondstoffen lijkt niet nodig. Wel zullen we vanzelfsprekend als vervanging nieuwe rassen gaan verwerken als die kwalitatief een toegevoegde waarde hebben.' Voor de verschuiving in het rassenassortiment hanteert Farm Frites een eigen programma om nieuwe variëteiten te beoordelen en te selecteren.

Agria en Fontane

Kijkend naar de marktconcepten van Farm Frites, dan zijn Agria (geelvlezig) en Fontane (lichtgelige vleeskleur) de belangrijkste rassen voor de productie van koelverse frites.

Voor het aanbod in het hoogste fritessegment onder de naam Farm Frites Finest verwerkt de fabrikant met name de rassen Innovator en Lady Anna. Dit vanwege de witte kleur en de langere friteslengte.

Onregelmatig gesneden

Het Home-Style-concept moet consumenten de indruk geven van thuisgemaakte frites. Hierbij zijn de frietjes onregelmatig gesneden en worden deze aangeboden in een voorgebakken variant met of zonder schil. In dit assortiment worden vooral Challenger en Fontane gebruikt voor de productie.

Fastfood blijft ook voor Farm Frites een belangrijk afzetsegment. Quick service restaurants (QSR) vragen hoofdzakelijk om lange frites met een lichte vleeskleur. De meestgeteelde aardappelrassen hiervoor zijn wereldwijd Russet Burbank, Innovator en de relatief nieuwe Ivory Russet.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / -2°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer