Boer stapt niet zomaar over op elektrische trekker
Zolang het accupakket van een elektrische trekker niet binnen twee uur oplaadt, blijft het gros van de boeren gebruikmaken van diesel. Dat blijkt uit een onderzoek van Agri Peilingen naar het gebruik van elektrische trekkers en autonome machines in de land- en tuinbouw.
Links en rechts komen de berichten over schone energie, elektrische trekkers en autonome landbouwmachines voorbij. Duurzaamheid en vergroening zijn 'hot', ook in de agrarische sector begint dat steeds verder door te dringen. Maar hoe kijkt de boer daar tegenaan? Agri Peilingen heeft een groep boeren een aantal vragen hierover voorgelegd. De boer is nog verdeeld, zo blijkt uit de respons.
Ondanks de verdeeldheid ziet Agri Peilingen wel dat dit item over elektrische en autonome landbouwvoertuigen leeft in de agrarische sector, aangezien de responsratio van de panelleden boven de 50 procent lag. 24,8 procent is een gemiddelde score op vragenlijsten die per e-mail worden verstuurd.
Onze kleinkinderen groeien op met 100 procent elektrisch aangedreven trekkers
Slechts een ruime 18 procent is van mening dat brandstoffen op basis van olie altijd de beste keuze blijft, in plaats van schone energie. Meer dan 57 procent is van mening dat onze kleinkinderen met 100 procent elektrische trekkers zullen rijden, maar... op 3,5 procent na is iedereen van mening dat dit in combinatie zal zijn met een ander alternatief. Ruim 20 procent acht de kans groter dat een ander alternatief de belangrijkste energiebron zal zijn, in plaats van olie en/of elektriciteit.
Welke schone energiebron is goed binnen de landbouw inpasbaar?
Los van de aandrijving van toekomstig materieel op en rondom de boerderij vroeg Agri Peilingen welke bron van schone energie binnen de landbouw goed toepasbaar is. Hier konden meerdere antwoorden worden gekozen.
Met stip op één is dat zonne-energie. Daken van stallen en boerderijen zijn vaak uitermate geschikt om een groot arsenaal aan zonnepanelen op neer te leggen.
Windenergie verdient een goede tweede plek in dit rijtje, gevolgd door biobrandstof en waterstof (beide met 32 procent), biomassa en aardwarmte. Op zich zien we hier geen verrassingen, alhoewel waterstof relatief hoog scoort in vergelijking met zijn onbekendheid bij 'de gewone Nederlander'.
De eerste ontwikkelingen van elektrisch aangedreven trekkers is op basis van netstroom
Dat is makkelijker gezegd dan gedacht, zo blijkt uit de antwoorden. Meer dan de helft van de respondenten durft deze stelling niet te bevestigen of ontkennen. Ze weten het niet. Ruim 25 procent is daarentegen inderdaad van mening dat de eerste elektrisch aangedreven trekkers die stroom gewoon uit het stopcontact of laadpaal zullen halen.
Gezien het gegeven dat er al wordt geëxperimenteerd met elektrische trekkers die op netstroom rijden, is deze uitkomst verrassend te noemen. Ongeveer een half jaar geleden kwam het nieuws over de 100 procent elektrische Fendt E100. John Deere testte in 2016 een elektrisch aangedreven trekker.
Maar die trekker moet wel snel opladen!
Als Agri Peilingen vraagt wat een acceptabele laadtijd voor een elektrische trekker is, dan wil maar liefst 58 procent dat die binnen de twee uur weer vol zit. Met onze mobiele telefoons wil dat al wel lukken, voor grotere accupakketten zullen de engineers nog even goed aan het werk moeten. Gezien de technologische vooruitgang van oplaadbare accupakketten, zal dat vast wel goed komen. Tot die tijd moet er nog gebruik worden gemaakt van diesel.
Wat zijn de grootste uitdagingen bij elektrische autonome landbouwvoertuigen?
Kijken we verder dan alleen trekkers, dan zien we dat er nogal wat tegenwerpingen kunnen zijn voor de toepassing van autonome elektrische machines. Onbetwist de twee grootste uitdagingen zijn de aanschafprijs en de vraag 'Hoe krijg ik de stroom bij het voertuig?'.
De aanschafprijs is relatief. Met name omdat de operationele kosten van de landbouwwerktuigen beduidend lager zullen zijn (personeels- en brandstofkosten en onderhoud). Mogelijk dat er interessante leaseopties komen, waardoor het in zijn geheel goedkoper en haalbaarder wordt om gebruik te maken van elektrische autonome landbouwwerktuigen.
Er komen mogelijk wel oplaadstations bij de akkers te staan, op basis van zonne- en windenergie. Dan kan het werktuig zichzelf opladen wanneer het nodig is. Vergelijkbaar met de Automowers voor het gazon.
'Veiligheid' wordt als derde punt genoemd. Dat is interessant om te zien. Wanneer we kijken naar de betrouwbaarheid en veiligheid van autonoom rijdende auto's, dan zien we dat die steeds beter scoren dan auto's met een bestuurder. Waarom zou dat met een landbouwvoertuig anders zijn?
Schone energie en neutrale autonome landbouwvoertuigen zijn een aanwinst voor de boer
Hierover blijken de panelleden nogal verdeeld te zijn. Een goede 52 procent zegt 'ja' op deze stelling, terwijl net geen 46 procent 'nee' antwoordt. Hier zien we wel een scheiding op basis van leeftijd. In de leeftijdscategorieën boven de 46 jaar zien we meer nee-stemmers, en juist daaronder overheerst het 'ja'.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Fendt 412 Vario COM1
2003, P.O.A.
-
New Holland T5050
2008, P.O.A.
-
Niemeyer RS 470 TWIN
Gebruikt, € 3.000
-
Fendt Twister 13010T schudder
2019, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %