Bij de Buurderij gaat het om de boodschap
Het platform Boeren & Buren kwam in december 2016 naar Nederland. De ambities waren groot: binnen een jaar 25 Buurderijen door het hele land. Inmiddels zijn er tien geopend. Hoe staat het met de plannen van de Buurderij?
Biologisch pluimveehouder Kees Sijbenga uit Hooghalen staat met zijn met eieren en soepkippen wekelijks op de markt in Assen. Geen gewone zaterdagmarkt, maar een Buurderij. Een plek waar lokale boeren producten aanbieden aan consumenten die hun boodschappen vooraf online hebben besteld via het platform van Boeren & Buren.
'Het is mooi dat er geen tussenhandel is. Zo kun je de consument laten zien wat je doet. Dat hebben we te lang niet gedaan als agrarische sector. De consument is veranderd en daar moet je als agrarische sector in meegaan. Mensen willen tegenwoordig weten waar hun voedsel vandaan komt. Op de Buurderij vertel ik hoe ons bedrijf draait, die boodschap heeft meerwaarde', zegt Sijbenga.
De pluimveehouder heeft niets dan lof over de Buurderij. Alleen de verkoop mag nog wel wat omhoog. 'De omzet is nu minimaal. Gemiddeld komen er tien mensen naar de Buurderij in Assen.'
De consument is veranderd en daar moet je als agrarische sector in meegaan
België
Soms blijkt dat de supermarkt voor consumenten toch makkelijker is, merkt Belinda Torres van de Vlaamse afdeling van Boeren & Buren. Omdat de groei in Nederland minder snel ging dan verwacht, is het centrale coördinatiepunt hier opgeheven en worden de Nederlandse Buurderijen nu vanuit België gecoördineerd.
Na ruim een jaar Boeren & Buren zijn er in Nederland tien Buurderijen geopend. Ter vergelijking: in België zijn dit er sinds 2015 al honderd. 'Nederland loopt minder goed dan België. Meer mensen halen in België hun weekboodschappen bij een Buurderij en gemiddeld bestellen ze ook meer producten', merkt Torres.
Bourgondische leefstijl
Naast het verschil in eetcultuur, de Vlamingen houden er een meer Bourgondische leefstijl op na, wijt Torres de beperkte verspreiding van Boeren & Buren in Nederland aan het grote aantal soortgelijke initiatieven op het gebied van lokaal geproduceerd voedsel. 'Dat zijn niet zozeer concurrenten als wel collega's met hetzelfde doel. Hierdoor hebben boeren alleen maar een ruimere keuze qua afzetmarkt.'
Voor Sijbenga blijft de opbrengst via dit nieuwe afzetkanaal vooralsnog beperkt. Hij vermoedt dat dit ook te maken heeft met de streek waarin hij woont. 'In het westen van het land leeft lokaal en biologisch meer dan hier.'
Alkmaar
Tussen Alkmaar en Assen zit inderdaad een verschil. Op het station van Alkmaar ging in december de tiende Nederlandse Buurderij open met een recordaantal klanten. Er kwamen 61 mensen en de Buurderij haalde een omzet van 1.450 euro. Bij de tweede bijeenkomst groeide de omzet naar 2.000 euro.
'Dat is echt netjes, want bij andere goed draaiende Buurderijen in het land komt de omzet niet boven de 1.000 euro per markt', zegt initiatiefnemer Patrick de Cock.
Breed publiek
Het succes zit volgens De Cock in het ruime aanbod aan kwaliteitsproducten: 'Alleen dan ben je interessant voor een breed publiek.'
Het kostte de ondernemer een half jaar om alle producenten van die producten bij elkaar te krijgen. 'Het moeilijkst was om een zuivelproducent te vinden. Het is de bedoeling dat boeren zelf dinsdagavond op de Buurderij aanwezig zijn, maar melkveehouders moeten melken, kefir draaien en yoghurt produceren.'
Eerlijk voedsel
Coen Kneppers en Julia van Dam van Hoeveslagerij Leeuwenhorn in Schagerburg verkopen op de Buurderij vleespakketten volgens het kop-tot-staartconcept. De boodschap van lokaal en eerlijk voedsel sluit aan bij hun eigen visie. 'Een koe wordt bij ons pas geslacht, als hij is volgroeid en we verwerken alle delen in het vleespakket. Een koe is dan helemaal op', zegt Kneppers.
Eerder deed Hoeveslagerij Leeuwenhorn al mee met soortgelijke initiatieven die dan weer strandden. Maar voor deze keer heeft Kneppers goede hoop. 'Het moet nog groeien. Ik wil hier uiteindelijk wekelijks tussen de vijf en tien pakketten verkopen. Zover is het nog niet, maar in de eerste maand heb ik al wel klanten gehad die voor de tweede keer een vleespakket bestelden.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Lely Splendimo 320FC
2018, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6215R (BV) #30354
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6120M (BV) #31680
Gebruikt, P.O.A.
-
Weidesleep 5 meter
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %