Zwanenberg neemt Unox-fabriek over van Unilever

Unilever en Zwanenberg Food Group gaan intensief samenwerken. Zwanenberg neemt de Unox-fabriek over en gaat daar naast producten voor Unox ook eigen voedingsmiddelen produceren.

Zwanenberg+neemt+Unox%2Dfabriek+over+van+Unilever
© Unilever

De samenwerking houdt in dat Unilever haar vlees-, saus- en soepfabriek in Oss verkoopt aan Zwanenberg Food Group (ZFG) dat zelf de intentie heeft een volume van circa 18.000 ton van haar vleesconservenproductie in 2019 over te plaatsen naar de fabriek in Oss. Hiermee zal het geproduceerde vleesvolume in de fabriek in Oss met 50 procent groeien, wat leidt tot een toename van de werkgelegenheid met 20 procent. Nu werken er in Oss 325 medewerkers.

Als gevolg van de strategische samenwerking kan Unox gebruik maken van de sterke innovatiekracht van Zwanenberg op het gebied van vlees-, vegetarische- en snackproducten. Dit zal leiden tot verdere groei van het Unox-merk in deze voor Unox belangrijke groeisegmenten, waarmee Unox verder kan inspelen op de huidige trends onder consumenten.

Goedkeuring

In de fabriek in Oss worden naast de producten van Unox, ook producten van de merken Bertolli en Knorr gemaakt. Alle merken en recepten blijven eigendom van Unilever en Unilever blijft tevens verantwoordelijk voor de marketing en verkoop van de merken. ZFG neemt de productie voor haar rekening. De fabriek in Oss wordt als gevolg van deze samenwerking de grootste fabriek van Zwanenberg.

De overname van de fabriek biedt Zwanenberg de mogelijkheid om de positie in soepen en sauzen die zij op dit moment hoofdzakelijk in de UK en de VS heeft, nu ook uit te breiden naar Nederland en de rest van het Europese continent.

De verkoop van de fabriek betekent voor de huidige 325 medewerkers van Unilever in Oss dat zij allen overgaan naar Zwanenberg Food Group. De transactie moet nog ter goedkeuring aan de Autoriteit Consument en Markt worden voorgelegd en ter advisering aan de ondernemingsraden van Unilever en Zwanenberg Food Group.

Gehacktballetjes

Unilever ziet groeikansen in de markt voor vegetarische producten en wil deze daarom verder ontwikkelen. Eerder dit jaar ging het concern daarom al een samenwerking aan met de Vegetarische Slager voor de productie van vleesloze gehacktballetjes – de benaming 'gehakt' mag hier niet gebruikt worden – in satésaus. Samen met Wageningen University & Research, de Vegetarische Slager en andere partners werkt Unilever daarnaast aan de ontwikkeling van een machine die een vleesloos alternatief voor biefstuk kan produceren.

Martijn Morsink, Marketing Manager Unox zegt hierover: 'Driekwart van de Nederlanders vindt het prettig om af en toe een dag geen vlees te eten. Een belangrijke reden hiervoor is de impact van de vleesconsumptie op onze wereld. Maar dat neemt niet weg dat mensen gewend zijn geraakt aan het eten van vlees en het niet altijd makkelijk vinden een alternatief te bedenken. We denken dat de samenwerking van Unox met De Vegetarische Slager een mooie eerste stap is in de ontwikkeling van een vegetarisch Unox-aanbod. Hiermee kunnen mensen gemakkelijker en vaker kiezen voor een dag zonder vlees.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer