'Met onze bioproducten zijn wij de buurtwinkel van vroeger'
Jan van den Broek heeft samen met zijn vrouw Cécile biologische boerderij 't Schop in Hilvarenbeek. Samen met andere biologische boeren organiseert hij sinds kort aanschuifdiners.
Hoe hebt u het culinaire aspect in het bedrijf gebracht?
'Ik heb nooit het idee gehad om een grootschalig rundveebedrijf te houden. Ik heb er meer lol aan om direct contact te hebben met de klanten. Het culinaire ligt bij mijn vrouw, ik ben de boer. We hebben van begin af aan gezocht naar meerwaarde en combineren de boerderij met koken. Wij telen ons eigen voedsel, bieden dat aan en koken ermee.
Het doel is om later ook de gezamenlijke verkoop en logistiek te doen
'De paardenstal is omgebouwd tot een boerderijkeuken en we verkopen onze producten samen met producten van andere biologische boeren en tuinders uit de regio.'
Waarom hebt u een samenwerkingsverband opgezet met meerdere biologische boerenbedrijven?
'Er wordt heel wat vergaderd in de regio. Er komt vaak weinig uit. Wij hebben met Tuin de Es, Sprankenhof en de Regte Heijden de koppen bij elkaar gestoken om te zien wat ons van anderen onderscheidt. We vinden het belangrijk om het voedselsysteem in beweging te houden en om anderen uit te dagen ook stappen te maken.'
Dat heeft geleid tot de aanschuifdiners. Wat beoogt u daarmee?
'We hebben een superkok in de persoon van Joost van Roosmalen van D'n Ark en die maakt er een heel verhaal van. Het is het verhaal van bio-lokaal, biologische producten uit de eigen regio. Het is niet alleen maar aan tafel zitten, maar er wordt een link met het bedrijf gelegd.'
Is er ruimte voor meer bedrijven die willen deelnemen aan de aanschuifdiners?
'Het is de bedoeling dat er meer biologische bedrijven bij komen. We staan nu al op zes deelnemende bedrijven, maar er zijn meer geschikte kandidaten in de regio Tilburg en Den Bosch die biologisch produceren.'
Wat levert het uiteindelijk op voor ieder afzonderlijk bedrijf?
'Wij halen de publiciteit en kunnen mensen naar elkaar toe verwijzen door gebruik te maken van elkaars klantenbestand.
'Dit is pas de eerste vorm van samenwerking. Het doel is om later ook de gezamenlijke verkoop en lo-gistiek te doen. Het doel is niet om geld te verdienen aan de diners. Wij doen het voor de promotie en de community building.
'We hebben allemaal een winkel en onze relatie met de klanten is meer dan alleen de tas volstouwen. Wij zijn de buurtwinkel van vroeger. We hebben gemotiveerde klanten die ons vertrouwen en die willen we kennis laten maken met alle bio-lokaalbedrijven.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Case IH PUMA 200 CVX DRIVE
Gebruikt, P.O.A.
-
AS Motor Professionele zitmaaier / tuintrekker 1040 YAK 4WD (HG) #28781
Gebruikt, P.O.A.
-
Stiga - Park Pro 25 4WD
2013, P.O.A.
-
Massey Ferguson 5455 T3
2009, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %