'Omzet veel boerderijwinkels te laag'
Veel boerderijwinkels bieden hun producten tegen een te lage prijs aan. Een valkuil, stelt Wouter van Teeffelen van WTE Support. 'Boeren en telers richten zich op Aldi-gezinnen, terwijl ze beter het AH-publiek kunnen bedienen.'
Van Teeffelen startte woensdag met de netwerkclub agrarische directvermarkting in de land- en tuinbouw. Volgens hem moet een boer of teler die de boerderijwinkel tot een serieuze tak uitbouwt, na een aanloopperiode van enkele jaren zo'n 200.000 euro per jaar aan omzet kunnen halen. Dat halen veel ondernemers niet. De bedrijfsadviseur wijt dat aan onervarenheid. 'Dertig jaar hebben zij een agrarisch bedrijf gerund en nu krijgen ze een tak erbij.'
Dat ziet Claudia Roks van Roks Streekwinkel in Fijnaart ook. 'Boerderijwinkels schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar veel mensen zien niet in dat het veel tijd kost en je kwalitatief heel goede producten moet leveren.'
Marges
Om de omzet te verhogen is het noodzakelijk dat ondernemers met boerderijwinkels meer over hun marges nadenken, stelt Van Teeffelen. Hij adviseert om bij producten als aardappelen, groeten en fruit net onder de prijs van de betere supermarkten te gaan zitten. 'Boeren zijn op hun bedrijf zo met de kostprijs bezig, dat zie je terug in de prijs die ze aan hun producten hangen. Ze denken te weinig na over de marge die ze per klant willen halen', constateert de bedrijfsadviseur.
'Ik zie aanbiedingen op Facebook van boerderijwinkels die de prijs van bloemkool verlagen van 1 euro naar 80 eurocent. Een klant die een boerderijwinkel bezoekt, heeft echt 1 euro over voor een bloemkool als die bij de meeste supermarkten ook voor die prijs ligt. Het AH-publiek is bereid voor iets bijzonders meer te betalen.'
Roks: 'Mensen zijn van oudsher gewend dat producten bij de boer goedkoper zijn. Ik ben van mening dat het andersom moet zijn: voor een verser product moet een klant meer betalen.'
Streekproductenpakketten
Bovendien moet de ondernemer zijn producten zo aanbieden dat iedere klant minimaal 10 euro besteedt. 'Voor een zak aardappelen per klant kan een winkel niet uit. Daar zit geen gigantische omzet op. Met name streekproductenpakketten zijn gewild. Het ziet er aantrekkelijk uit en je vindt het niet in een supermarkt.'
Zorg voor zoveel mogelijk eigen producten of producten van collega-telers, stipt Van Teeffelen aan. 'Een winkel vol zetten met olijfolie helpt niet om de omzet te verhogen.'
Inrichting
Ook de inrichting is van groot belang voor het slagen van een boerderijwinkel. 'Als een klant zijn auto niet goed kwijt kan, komt hij de volgende keer niet weer.'
Daar waar er voldoende potentie is voor boerderijwinkels op het platteland, geldt dat in mindere mate voor stadse boerderijwinkels, stelt Van Teeffelen die Bommels Appelsap verkoopt van appels uit zijn zelfplukboomgaard. 'Veel initiatieven zijn gestopt. Het zijn veelal minisupermarkten geworden met te veel personeel en een te hoge huur. De beleving van het platteland is sneller weg.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Veiligheidsgewichtblok
Gebruikt, € 2.400
-
Vicon Extra 332XF frontschijvenmaaier
2016, P.O.A.
-
Pottinger schudder HIT V 11100
2023, P.O.A.
-
Stiga E-ride C500
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %