App leidt consument door varkensketens

Een nieuwe app moet kopers van varkensvlees inzicht geven in de afkomst van het vlees. Staatssecretaris Martijn van Dam van (EZ) gaf dinsdag het startschot voor een pilot met deze app bij Albert Heijn.

Albert Heijn zet op de verpakking van verschillende varkensvleesproducten een QR-code waarmee consumenten via hun smartphone informatie kunnen vinden over de herkomst van het vlees. De code leidt naar een webpagina van AH waar uitgebreid staat beschreven hoe het varkensvlees van de stal in het schap komt. Ook staat er informatie over de varkenshouders die het vlees aan Albert Heijn leveren.

Het gaat om een proef die met financiële steun van het ministerie van Economische Zaken is opgezet door Albert Heijn, vleesproducent Vion en ZLTO. De komende weken zal de QR-code op de verpakking van circa 200.000 varkensvleesproducten worden gezet.

De herkomst wordt inzichtelijk gemaakt door een link naar de website van Vion, waarop deelnemende varkenshouders aan het Good Farming Star-concept een gezicht krijgen.

Uitbreiden

Klanten vinden het steeds belangrijker om te weten waar eten vandaan komt, volgens Marit van Egmond, directeur merchandising en sourcing bij Albert Heijn. De supermarktketen wil de proef uitbreiden naar andere producten.

'In de komende periode gaan we kijken hoe we deze informatie het beste met klanten kunnen delen. De eerste stap is een proef met QR-codes op de verpakking van een deel van de varkensvleesproducten. Volgend jaar willen we klanten ook inzicht geven in de herkomst van andere producten'

Het verschaffen van productinformatie helpt de consument om een bewuste keuze te maken en is daarom ook van groot belang voor een duurzame ontwikkeling van de Nederlandse vleesproductie, zegt Bert Urlings, directeur Kwaliteit van Vion.

'De consument wil zien waar het vleesproduct vandaan komt. Door de samenwerking met Economische Zaken, Albert Heijn en ZLTO zijn we in staat om deze stap nu al te zetten.'

Waardering

Staatssecretaris Van Dam is enthousiast over de pilot van Albert Heijn en Vion. De proef sluit aan bij de inzet van de overheid om de transparantie in de voedselketen te versterken.

'Te weinig realiseren wij ons hoe ons voedsel is gemaakt en door wie. Dat is van invloed op hoe we met ons voedsel omgaan en welke waardering wij ervoor hebben. Ik vind het belangrijk dat we beseffen welke reis ons voedsel maakt voordat het op ons bord komt. Meer transparantie zorgt ervoor dat de consument een bewuste keuze kan maken. En het vergroot de veiligheid en duurzaamheid in de voedselketen. Bovendien versterkt het de positie van de boeren, die zo een gezicht krijgen.'

Van Dam stuurt binnenkort een rapport naar de Tweede Kamer met nadere voorstellen om de transparantie in de voedselketen te vergroten.

Hij onderzoekt samen met de Alliantie Verduurzaming Voedsel, waarin onder andere de land- en tuinbouwsector, de levensmiddelenindustrie en de supermarkten zijn vertegenwoordigd, de mogelijkheid om te komen tot één centrale database. Daarin wordt alle verplichte informatie over de samenstelling, herkomst en verwerking van producten verzameld.

Daarbij wordt ook bekeken hoe die informatie toegankelijk gemaakt kan worden voor consumenten. De pilot van Albert Heijn en Vion moet daaraan bijdragen.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer