CBL ziet kansen voor boerenproducten

In de supermarkten groeien de kansen voor kleine producenten. Boeren die daar op in willen spelen moet zich wel realiseren welke producten wel en niet scoren.

CBL+ziet+kansen+voor+boerenproducten
© Peter Smit

Dat zegt Marc Jansen, directeur van supermarktkoepel CBL in een interview in de editie van Nieuwe Oogst die zaterdag verschijnt.

'Boeren moeten wel weten waar ze zich met hun producten op kunnen richten. Een van de belangrijkste dingen is smaak. Zorg ervoor dat jouw varkens lekkerder zijn dan die van de concurrent. Ga op zoek naar een unieke smaak of bereidingswijze.'

Verwaarden

Volgens Jansen zijn producten die inspelen op gezondheid en dierenwelzijn ook goed te verwaarden. 'Bij duurzaamheidsonderwerpen als mestverwerking of weidevogels is dat een stuk lastiger.'

Tegenwoordig is er veel aandacht voor de oorsprong van voedsel.

Tijdsgeest

Boeren hebben dan ook de tijdsgeest mee, zegt Jansen. 'De huismerken van de supermarkten hebben een groeiproces doorgemaakt. Daar waar het vroeger vooral bulkproducten waren, gebruiken supermarkten ze nu om zich te onderscheiden.'

Door de kleinere volumes van die huismerkproposities konden mkb'ers volgens hem opeens concurreren met de Unilevers en Nestlés van deze wereld. 'Je ziet dat verschuiven naar nog kleinere ketens.'

Eisen

Boeren die direct voor supermarkten willen produceren moeten van het CBL wel meegaan in de eisen die supermarkten stellen aan zaken als logistiek en labeling.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer