AH pareert Wakker Dier-advertentie plofkip

Albert Heijn (AH) pareert de kritiek van Wakker Dier, die vandaag in 7 landelijke dagbladen de langloopbonus van hele kip aan de schandpaal nagelt. Bovendien informeert de dierenorganisatie de consument onvolledig, meent AH.

AH+pareert+Wakker+Dier%2Dadvertentie+plofkip
© Albert Heijn

Wakker Dier stelt in de advertentie dat AH ‘kreupele kip’ verkoopt en probeert via de advertentie de supermarktketen te dwingen direct te stoppen met promoties van reguliere kip.

Jumbo was in september doelwit van een soortgelijke actie. De Veghelse retailer beloofde Wakker Dier vrijwel meteen te stoppen met aanbiedingen van regulier kippenvlees.

Verduurzaming

Albert Heijn laat zich niet leiden door de waan van de dag, blijkt uit de reactie van de retailer. ‘Wij werken al aan de verduurzaming van onze 'reguliere' kip. Hierover zijn we in gesprek met onze leveranciers’, zegt AH-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh.

Gesproken wordt onder meer over extra ruimte en verder verlagen van antibioticagebruik. Albert Heijn zegt ook in Roemenië te zijn geweest, bij de 1-ster pluimveestallen van Interchicken en onderzoekt de mogelijkheden.

Niet volledig

De supermarktketen meent verder dat Wakker Dier de consument niet volledig informeert. 'De langloopbonus voor kip geldt niet alleen voor regulier kippenvlees, maar ook voor onder meer scharrelkipschnitzel en een biologische kipschnitzel.'

EKO-tellingen

Ook de kritiek van Wakker Dier dat Albert Heijn afzakt naar de achterhoede qua eko-assortiment, klopt niet zegt AH. Wakker Dier baseert zich hierbij op de EKO-tellingen van Milieudefensie waarbij in supermarkten geteld wordt hoeveel biologische worden verkocht.

'Albert Heijn is nog steeds de grootste verkoper van biologisch binnen supermarktland. In 2011 verkochten we rond de 60% van ál het biologisch binnen supermarkten', zegt de retailer.

'De EKO-tellingen komen tot stand door tellingen in winkels van allerlei formaten. Logischerwijs geldt daarbij hoe groter onze winkels, hoe groter het biologische assortiment.'

Dierenwelzijn

Bovendien wordt alléén het biologische assortiment geteld. 'Als het gaat om dierenwelzijn, doen wij meer dan dat. Zo verkopen wij het meeste scharrelvlees van alle supermarkten in Nederland. Van de 1-ster scharrel kip verkopen wij bijvoorbeeld 90% van alle scharrelkippen in Nederland.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer