Horeca- en cateringbedrijven kopen minder groenten en fruit

Tot en met het derde kwartaal van 2023 kocht de horeca- en cateringsector 3 procent minder verse groenten en fruit in dan een jaar eerder. Vooral bij cafetaria's, lunchrooms, cafés en horeca bij sport & recreatie daalden de aankopen. Dat meldt GroentenFruit Huis op basis van data van Foodstep. De inkoopwaarde lag wel 12 procent hoger dan in 2022.

Horeca%2D+en+cateringbedrijven+kopen+minder+groenten+en+fruit
© Twan Wiermans

De inkoop van verse groenten en fruit lag in de eerste drie maanden van het afgelopen jaar zo’n 14 procent boven het niveau van 2022, maar in de maanden daarna vond een terugval plaats. ‘De hoge inflatie speelt daar een belangrijke rol in’, concludeert GroentenFruit Huis. ‘Consumenten zijn selectiever geworden in het bezoeken van horeca en uitgaansgelegenheden Ook is sprake van een toenemend aantal faillissementen in de horeca.’

In het tweede kwartaal van 2023 viel de inkoop van groenten en fruit door horeca- en cateringbedrijven 6 procent lager uit dan een jaar eerder, blijkt uit de cijfers van Foodstep. In het derde kwartaal zakte de inkoop 12 procent terug. Voor het vierde kwartaal heeft GroentenFruit Huis nog geen cijfers gezien. ‘Maar we houden rekening met een blijvende druk op de volumes.’


Binnen de horeca- en cateringsector zijn restaurants de belangrijkste inkopers, met een aandeel van bijna 32 procent. Deze bedrijvengroep kocht tot en met september bijna 2 procent minder groenten en fruit dan een jaar eerder. Cateraars bij grote bedrijven kochten juist 5 procent meer groenten en fruit. ‘Steeds meer werknemers weten het bedrijfsrestaurant na de coronasluiting weer te vinden’, geeft GroentenFruit Huis aan.


Sinaasappelen het meest verkocht

Sinaasappelen waren tot en met het derde kwartaal van 2023 het meest in trek onder horeca- en cateringbedrijven. De fruitsoort heeft een aandeel van 12 procent in de totale aankopen, al daalde het volume wel met 7 procent. Op een tweede plek volgen de groentemixen. De inkoopwaarde van deze categorie daalde eveneens met 7 procent, maar wel werd er een 22 procent hogere inkoopwaarde gezien. ‘Dit duidt op een flinke prijsverhoging’, meldt GroentenFruit Huis.


Tomaten maken de top 3 compleet. Tot en met het derde kwartaal kocht de horeca- en cateringsector 3 procent meer van dit product. De inkoopwaarde steeg met 12 procent. In bedrijfsrestaurants scoorden banaan en appel bijzonder in 2023 goed, met plussen van respectievelijk 13 procent en 11 procent. Banaan staat met een aandeel van 5 procent op de vijfde plek in de lijst met meest gekochte groenten en fruit door bedrijven in de ‘out of home’-markt.

Uien staan met 8 procent op een vierde plek. ‘Tot en met september nam de verkoop van uien met 10 procent toe. Dit na een eerdere stijging in 2022’, meldt GroentenFruit Huis. Bijna een kwart van de verkochte uien betreft rode uien. Verder waren champignons en venkel het afgelopen jaar in trek.

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer