Glastuinbouwers uiten massaal zorgen aan minister
Al ruim zeshonderd bedrijven die lid zijn van Glastuinbouw Nederland hebben een mail gestuurd naar klimaatminister Rob Jetten. Daarin uiten zij hun zorgen over het voortbestaan van hun bedrijf als gevolg van de hoge energieprijzen. De actie is het eerste onderdeel van de 'energiecampagne' die Glastuinbouw Nederland deze week is gestart.
In drie dagen tijd hebben honderden glastuinbouwondernemers via een mail of brief hun zorgen geuit over de toekomst van hun teeltbedrijf en over de impact die de huidige crisis heeft op hun gezin en medewerkers. 'Deze brieven worden dinsdag of woensdag door voorzitter Adri Bom-Lemstra en directeur Ruud Paauwe ook fysiek overhandigd aan minister Jetten', meldt Jakoline van Straalen namens Glastuinbouw Nederland.
Glastuinbouw Nederland kiest bewust voor een publieksvriendelijke campagne. 'We willen de kracht van de sector laten zien, maar ook het belang van de glastuinbouwsector voor Nederland benadrukken. De sector levert namelijk een belangrijke bijdrage aan de energietransitie', verzekert de woordvoerder. 'Het huidige beleid heeft consequenties voor het toekomstperspectief en het innovatieve vermogen van de sector. Daarmee komt ook de energietransitie in Nederland serieus onder druk te staan.'
Crisissituatie
Een overleg tussen de directie van Glastuinbouw Nederland en minister Jetten staat woensdag 7 september gepland. Daarin wordt gesproken over de ontstane crisissituatie in de sector, maar ook specifiek over de problematiek rond de SDE. 'Er moet op korte termijn echt iets gebeuren. Anders gaan veel glastuinbouwbedrijven het niet overleven', weet Van Straalen.
Telers haken massaal aan bij eerste actie energiecampagne glastuinbouw.#gasprijs #energiecrisis #glastuinbouw https://t.co/UiNnrySYSq
— Glastuinbouw Nederland (@GlastuinbouwNL) September 1, 2022
Komende weken breidt de campagne van Glastuinbouw Nederland zich uit. 'In de periode van september tot en met november ondernemen we nog meer acties. Zo wordt er bijvoorbeeld een petitie opgezet, worden er campagneborden in het land opgehangen, is er een fysieke actie op Prinsjesdag en breidt de campagne zich uit richting sociale media.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Husqvarna Zitmaaier / tuintrekker R318X (LH) #39507
Gebruikt, P.O.A.
-
Krone KW 6.40/6
Gebruikt, € 2.500
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167 (ZOB) #65691
Gebruikt, € 5.247
-
Fendt 313 Vario Profi S4
2016, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %