Bayer Vegetable Seeds: succesverhaal versproduct samen vertellen

Consumptie van verse groenten en fruit stimuleren is zowel gunstig voor Nederlandse telers als consumenten, concluderen deskundigen. 'Het is belangrijk dat we het verhaal over de goede kwaliteit van onze producten samen als keten vertellen', vindt ketenmanager Nico van Vliet van Bayer Vegetable Seeds.

Bayer+Vegetable+Seeds%3A+succesverhaal+versproduct+samen+vertellen
© Twan Wiermans

Als het gaat om de consumptie van verse groenten en fruit is er nog veel te winnen, stelt Adri Bom-Lemstra. De voorzitter van Glastuinbouw Nederland kan nauwelijks geloven dat Nederlandse consumenten zo weinig versproducten eten. 'En dat terwijl onze tuinders de gezondste gewassen telen. Juist door de consumptie te stimuleren, voorkomen we welvaartsziekten en zorgen we dat mensen beter presteren.'

Bom-Lemstra sprak deze week tijdens een webinar over het promoten van versproducten, georganiseerd door Bayer en Nieuwe Oogst. Nico van Vliet gaf namens Bayer Vegetable Seeds zijn visie vanuit het perspectief van de veredeling. Professor Laurens Sloot van de Rijksuniversiteit Groningen en directeur van EFMI Business School ging als retailspecialist in op de rol van supermarkten bij de afzet van groenten en fruit.

Glastuinbouw Nederland benoemde onlangs 'Gezondheid en Geluk' als thema om burgers, politiek en ondernemers bewust te maken van de positieve bijdrage die de glastuinbouw levert aan de samenleving. 'Vanuit dit thema geven we telers handvatten om het goede verhaal over de beste versproducten verder te vertellen. Dat verhaal is onze 'license to produce'', verklaart Bom-Lemstra.

Marktsegmentatie biedt ruimte voor betere marges

Laurens Sloot, professor van de Rijksuniversiteit Groningen en directeur van EFMI Business School

De cijfers liegen er niet om, laat Van Vliet zien in zijn presentatie. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu adviseert volwassenen dagelijks 200 gram groenten en 200 gram fruit te eten. Slechts 16 procent van de Nederlanders voldoet aan die norm voor groenten en bij fruit is dat niet meer dan 13 procent. 'We moeten de taart voor wat betreft de verkoop van verse groenten en fruit zien te vergroten. Dat is zowel gunstig voor het inkomen van de telers als voor de gezondheid van de consumenten.'

Vanuit de veredeling zegt Van Vliet dat telers worden ondersteund om meer vraag te kunnen creëren. 'Dat gebeurt door verbetering van smaak en gebruiksgemak. Voor de langere termijn oriënteren we ons op markttrends en daarop bepalen we de veredelingsdoelen.' Voorbeelden die de ketenmanager noemt zijn het beperken van het gebruik van plastic verpakkingsmateriaal, het terugdringen van de arbeidsbehoefte in de teelt en ook het veredelen op nog meer gezonde inhoudsstoffen.


Tekst gaat verder onder video.

Dat Nederlanders niet meer verse groenten en fruit eten, heeft weinig te maken met de positie van de producten in het retailschap, verzekert Sloot. 'Elke winkel begint met groenten en fruit. Maar voor de foodmarkt in het algemeen geldt dat er slechts minimale groei is in volumeomzet en dat vooral sprake is van een verdringingsmarkt.'

Om de meerwaarde van vers bij supermarkten te schetsen, wijst Sloot erop dat de groei van het marktaandeel van Lidl vooral is te danken aan de goede prestaties van de versafdeling. 'We zien niet voor niets dat Lidl in vers de benchmark is geworden. Albert Heijn, Jumbo en Plus volgen Lidl op de voet voor wat betreft de prijszetting. Het gevolg is wel dat er meer prijsdruk is in de keten.'


Ketengerichte samenwerking

Vooruitkijkend gaat Sloot ervan uit dat de versmarkt meer vraaggestuurd wordt. Hij ziet het belang van leveringszekerheid bij retailers toenemen en verwacht dat ketengerichte samenwerking met vaste prijsafspraken centraler komt te staan. 'Daarbij komt er meer ruimte voor keurmerken, concepten en marktsegmentatie. Juist een niet-uniform assortiment biedt ruimte voor margeverbetering en daarmee is er voor telers meer ruimte om te investeren in verduurzaming.'

Zowel Bom-Lemstra als Van Vliet vinden dat collectieve inzet nodig is om de eetgewoonten van Nederlanders te veranderen. Van Vliet suggereert dat verzekeraars iets kunnen doen met lagere ziektekostenpremies om gezond eten te stimuleren. Bom-Lemstra wijst naar een preventieakkoord met de overheid, dat ook in het kader van corona weer hoger op de politieke agenda staat.

Over promotie van verse groenten en fruit zegt de voorzitter van Glastuinbouw Nederland dat de keten dit samen moet oppakken. 'Er zijn wel collectieve initiatieven, maar die moeten we snel updaten.' Sloot verwacht dat ook de supermarkten zeker bereid zijn daaraan bij te dragen. 'AGF is nu eenmaal belangrijk voor de retail, niet in de laatste plaats vanwege de naar verhouding gunstige marges.'


Korte keten is geen oplossing voor het grote peloton

De afzet van verse groenten en fruit in een korte keten kan een bijdrage leveren aan het stimuleren van de consumptie. Maar zowel retailspecialist Laurens Sloot als Glastuinbouw Nederland-voorzitter Adri Bom-Lemstra zien het vooral als optie voor individuele tuinders en niet als oplossing voor het grote peloton. Bom-Lemstra stelt dat korte ketens wel goed zijn voor de rechtstreekse contacten met consumenten, maar wijst er ook op dat de infrastructuur van de keten er niet echt op is ingericht. Bovendien twijfelt ze of met de directe verkoop vanaf bedrijven ook de mensen in de stad worden bereikt. Volgens Sloot moeten boeren en tuinders die kiezen voor een korte keten daar stevig in investeren. 'Het is maar de vraag hoe duurzaam dat is, hoe mooi het vaak ook lijkt. Voor de grote massa van telers is het verstandiger zich aan te sluiten bij telersverenigingen die in staat zijn goede collectieve afspraken te maken met afnemers.'

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    65 %
Meer weer