Plantise richt zich op duurzaamheid en uitbouwen nieuwe cultuur

De specialiteit van Plantise in Bleiswijk is het opkweken van warme en koude groenteplanten, biologische groenteplanten en sierteeltproducten. De toekomstfocus ligt op duurzaamheid en het uitbouwen van een nieuwe cultuur.

Plantise+richt+zich+op+duurzaamheid+en+uitbouwen+nieuwe+cultuur
© Pim Mul

'Medewerkers zijn je belangrijkste kapitaal, want alleen samen kun je een goed product maken', zegt Marco Vermeulen, sinds 1 november 2020 directeur van plantenkwekerij Plantise in het Zuid-Hollandse Bleiswijk. Die is in 2019 ontstaan uit een fusie tussen de plantenkwekerijen Leo Ammerlaan, Van der Lugt en de Grow Group.

Doel daarvan was enerzijds om voldoende omvang te bereiken om zich in de opkweekmarkt te kunnen handhaven en anderzijds om de kennis en kunde van de drie bedrijven, die samen meer dan 225 jaar ervaring hebben, te bundelen.


Drie B's

Vermeulen, afkomstig van Dutch Flower Group, benoemt dat de drie oorspronkelijke kwekerijen ieder hun eigen cultuur hadden. 'De volkerenkunde gaat ervan uit dat iedere cultuur zijn eigen totem heeft en dat het geen zin heeft om met stukjes daarvan een nieuwe totem samen te stellen. Voor een nieuwe cultuur heb je een nieuwe totem nodig. Dat zijn bij ons de drie B's, betrouwbaar, beter en betrokken, omdat wij trots zijn op de mensen in ons bedrijf. Het mooiste cadeautje is als iedere medewerker op zijn eigen vakgebied specialist is. Door hun expertise te combineren met die van anderen wordt het een feest.'

Sommige klanten willen hun teelten verschuiven om de koudste periode te overbruggen

Marco Vermeulen, directeur Plantise in Bleiswijk

De zes Nederlandse vestigingen in Bleiswijk, Baarlo, Kessel en Naaldwijk hebben elk een eigen vestigingsmanager. De hoofdtakken binnen Plantise zijn warme en koude groenteplanten, biologische groenteplanten en sierteeltproducten. 'Daar hebben we drie afzonderlijke productgroepen van gemaakt met een gezonde economische omvang', zegt de directeur. 'En we hebben een aantal centrale afdelingen, zoals financiën, inkoop, energie en ICT. We willen het zo organiseren dat al onze medewerkers de kans krijgen om te doen waar ze goed in zijn.'


Lokale markten

'We leveren ons uitgangsmateriaal uitsluitend aan de zakelijke markt', zegt Sander Leijgraaf, hoofd verkoop. 'Voor de sierteelt loopt dat vooral via grote exporteurs, voor de groenten via telers in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Polen. We leveren al onze producten binnen een straal van 2.000 kilometer.' Om tegemoet te komen aan de wens om zaken te doen met native speakers, heeft Plantise ook een bedrijf in Frankrijk. Daarnaast heeft het opkweekbedrijf vestigingen in Hongarije, Zuid-Afrika, Tunesië, Algerije en de Filipijnen om de lokale markten te bedienen.

In de vestiging in Naaldwijk groeien uitsluitend biologische groenteplanten, waarvoor het bedrijf een Skal- en Bio Suisse-certificaat heeft. De andere vestigingen zijn MPS-gecertificeerd en gebruiken zoveel mogelijk biologische gewasbescherming. Plantise heeft een ondergrondse waterberging voor regenwater, is met twee locaties aangesloten op AquaReUse, een installatie die nutriënten en gewasbeschermingsmiddelen uit gietwater haalt, en wekt met 1.200 zonnepanelen op de bedrijfsruimtes elektriciteit op.


Energieprijzen

'De gestegen energieprijzen houden ons wel bezig', zegt Vermeulen. 'Met name bij onze klanten merken we dat ze hun teelten soms naar achteren willen schuiven om de koudste periode te overbruggen. Dat zorgt ervoor dat bijvoorbeeld het inplannen van de orders wat lastiger verloopt dan in andere jaren.'


Plantise heeft nog geen last van personeelstekorten.
Plantise heeft nog geen last van personeelstekorten. © Pim Mul

Bij Plantise werken 220 medewerkers in vaste dienst, aangevuld met zo'n vierhonderd tijdelijke arbeidskrachten tijdens het piekseizoen. 'Bij ons ligt dat in de winter, waardoor uitzendkrachten eerst bij ons komen werken en vervolgens bij wijze van spreken met de planten meegaan naar groentekwekerijen', legt Vermeulen uit. 'Dankzij een partnerschap met gerenommeerde uitzendbureaus hebben we tot nu toe nog niet te maken gehad met personeelstekorten.' Om het werk aantrekkelijk te houden, is op veel plaatsen in de kwekerij mechanisatie doorgevoerd, zoals een machine die planten van de betonnen vloer raapt en ze op een tafel plaatst.


Eigen merk

Plantise heeft al een eigen merk, Season's Best voor bloeiende planten, violen en kruiden, en wil daarnaast meer nadruk gaan leggen op eetbare producten. Daarom zijn Snackers in het assortiment opgenomen, volwassen groenteplanten met direct eetbare vruchten voor de consument. Voor dergelijke producten wil het bedrijf meer aandacht besteden aan marketing.

Om hier een vervolg aan te geven, is twee maanden geleden Saskia de Goeij als marketingspecialist aangetrokken: 'We willen de kwaliteit van onze producten helder op de kaart zetten, bijvoorbeeld door gebruik van sociale media, de website plantise.com en een uitgebreide productcatalogus.'

Voor de toekomst van Plantise ligt wat Vermeulen betreft de focus op duurzaamheid en op het uitbouwen van de nieuwe cultuur. 'We willen onze specialismen nog verder benutten en kiezen voor de dingen waar we echt goed in zijn.'


Sierkool is een van de sierteeltproducten van Plantise.
Sierkool is een van de sierteeltproducten van Plantise. © Pim Mul


15 procent aandeel van opkweekmarkt

In Nederland is Plantise 50 hectare groot, in het buitenland 16 hectare. De jaarlijkse verkoop bedraagt meer dan 200 miljoen jonge planten, die in 15 tot 65 dagen zijn opgekweekt uit zaad. Een jaaromzet van 75 miljoen euro is goed voor 15 procent van de Nederlandse opkweekmarkt. Marco Vermeulen vormt samen met financieel directeur Harry van der Linden de directie.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer