Bloemenhandel bekvecht met FloraHolland

Royal FloraHolland en de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB) ruziën over hun samenwerking. De koepelorganisatie van sierteelthandelaren vindt dat de veiling niet luistert naar kopers.

Bloemenhandel+bekvecht+met+FloraHolland
© Thierry Schut

De VGB heeft sinds vorige week alle medewerking aan de FloraHolland-projecten Floriday, Floriway en Floripay bevroren. Floriday is het digitale platform van FloraHolland, Floriway de logistieke dienstverlening en Floriway een betaalsysteem. De handel wil eerst dat FloraHolland antwoord geeft op vragen die de VGB de bloemenveiling schriftelijk heeft gesteld, zegt directeur Matthijs Mesken van de koepelorganisatie.

Handelaren willen onder andere weten hoe de klok toekomstbestendig wordt gemaakt, hoe FloraHolland het landelijk veilen uitrolt, wat de zeggenschap van de handel is bij het digitale platform en wat de afrekenwijze bij Floripay wordt. De VGB wil de antwoorden uiterlijk op 1 juni hebben.

De leiding van FloraHolland heeft als antwoord op de vragen van de VGB voorgesteld een onafhankelijke mediator aan te stellen. Die moet helder krijgen waarover FloraHolland en de VGB het wel en niet eens zijn. Verder is het de bedoeling dat de aangestelde mediator in beeld krijgt op welke onderwerpen de twee partijen bij de implementatie kunnen samenwerken en op welke punten nader toelichting nodig is.


Geen antwoorden

'Wij hebben gevraagd om antwoorden en krijgen het voorstel van een mediator', reageert Mesken op het initiatief van FloraHolland. 'FloraHolland heeft het idee geopperd een mediator aan te trekken, omdat niet alle vragen van de VGB kunnen worden beantwoord', reageert een woordvoerder van de bloemenveiling op zijn beurt.

'Over de afrekenwijze bij Floripay is bij FloraHolland nog geen intern stuk geproduceerd', geeft de woordvoerder als voorbeeld. 'En over hoe landelijk veilen er over twee jaar uitziet, buigen zich nu begeleidingsteams.'


'De reikende hand'

Aanleiding voor de ruzie is de notitie 'De reikende hand' van de VGB. Hierin geeft de branchevereniging van bloemen- en plantenhandelaren punten aan voor verbetering bij FloraHolland. Volgens de VGB is die reikende hand door de bloemenveiling afgeslagen.

Floriday en de one-size-fits-all-gedachte van de veiling worden in deze notitie als pijnpunt genoemd. De VGB stelt in de nota segmentatie van klanten voor. FloraHolland zegt een segmentatie door te voeren en af te stappen van het one-size-fits-all-principe.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer