Duitse consument is wars van voorgesneden groente

De Duitse consument moet weinig hebben van voorgesneden groente en fruit. Zo'n 5 procent van de uitgaves aan groente en fruit gaat naar voorgesneden, meldt GroentenFruit Huis.

Duitse+consument+is+wars+van+voorgesneden+groente
© Bejo

In Nederland ligt dat percentage op 36. Op jaarbasis besteden consumenten in de Bondsrepubliek ongeveer 400 miljoen euro aan voorbewerkte, verse groenten en fruit. Het gaat dan vooral om sla.


Schamele 2 procent

Wat volume betreft, is het aandeel voorgesneden in de productgroep groente en fruit in de Bondsrepubliek 2 procent. De inbreng in Nederland is 25 procent. 'In 2020 steeg de Duitse consumentenaankoop van voorbewerkte verse groenten weliswaar licht, maar er is nog geen sprake van een grote doorbraak', aldus GroentenFruit Huis. In tijden van corona koopt de Duitse consument vooral onbewerkte groenten en fruit.

In Nederland schaft bijna elk huishouden regelmatig voorbewerkte groenten aan, terwijl in Duitsland meer dan de helft van de huishoudens nooit 'voorbewerkt' koopt. Vers gesneden fruit is in Duitsland heel mondjesmaat in trek: het volumeaandeel ligt op nog geen 0,5 procent.


In de afgelopen drie jaar bleef het percentage huishoudens in de Bondsrepubliek dat voorbewerkte groenten koopt, stabiel. Nieuwe kopers komen er niet bij. Het imago ervan is niet goed, blijkt uit onderzoek. Duitse consumenten twijfelen over de meerwaarde en hebben een slecht geweten als zij voorbewerkte groente en fruit gebruiken.

Bekijk meer over:

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer