Kerstroos? Die kan ook in zomerboeket
De Helleborus Four Seasons is sinds deze herfst jaarrond als snijbloem op de markt. Kwekerij De Haas Helleborus is nu bezig met een charmeoffensief om exporteurs te overtuigen dat deze nieuwe cultivar meer is dan een winterbloem.
Bloemenkwekerij De Haas Growing in De Lier brengt sinds dit najaar de Helleborus Four Seasons op de markt. De snijbloem (kerstroos) heeft een vaasleven van meer dan twee weken en is jaarrond leverbaar. De standaardlengte is 40 centimeter, maar directeur-eigenaar Arschwin de Haas streeft ernaar om die naar 50 centimeter te brengen.
'Wij kweken al zo'n twintig jaar calla, of zantedeschia, een bloem die we van het voorjaar tot de herfst produceren. Om jaarrond werk te hebben, zijn we zes jaar geleden op een 1 hectare grote huurlocatie begonnen met de productie van de Helleborus orientalis. Die hadden we in verschillende kleuren aangeplant, maar helaas viel de productie tegen.'
Het bleek dat het toegezegde vaasleven van een tot twee weken niet haalbaar was vanwege een verstoorde waterbalans. 'Ondanks een voorbehandeling van het water en andere testen bleef de kwaliteit van de bloemen onvoldoende. Daarom hebben we de productie in april beëindigd', zegt de kweker.
Het heeft me verbaasd hoe snel het bekend is als je iets nieuws op de markt brengt
Slechte resultaten
Vanwege de slechte resultaten was De Haas drie jaar geleden op zijn eigen kwekerij al gestart met de teelt van de Helleborus Magnificent Bells. Die heeft hij nu als de Helleborus Four Seasons op de markt gebracht. 'De helleborus als aanvulling op de calla's bleek niet meer nodig, omdat we zes jaar geleden ook zijn begonnen met contractteelt van calla's in Spanje, van week 45 in het ene jaar tot week 25 in het volgende', zegt De Haas.
'Daardoor hebben we sowieso het hele jaar werk. De helleborusteelt geeft daarbij wel rust, want een plant gaat drie jaar mee, terwijl de calla's een cyclus van zo'n tien weken hebben.' De kwekerij heeft twaalf mensen vast in dienst, aangevuld met tot zo'n tien uitzendkrachten tijdens piekperiodes.
De kweker vertelt dat ook de teelt van de nieuwe helleborus in het begin niet meeviel. 'Vooral het krijgen van voldoende lengte en takken was lastig. Door schade en schande zijn we wijzer geworden en hebben we het redelijk in de vingers. Afnemers zitten vooral in Amerika, Zuid-Korea en Scandinavië.'
Kerstbloemimago
De rest van Europa ziet de helleborus vooral als kerstbloem, zegt De haas. 'Dus we richten ons er nu op om ook die markt te overtuigen van de toegevoegde waarde in de rest van het jaar. We hebben nu 1 hectare staan en willen met onze klanten meegroeien naar 2 hectare en de calla's alleen nog in Spanje laten produceren.'
Om zijn nicheproduct onder de aandacht te brengen bij potentiële nieuwe klanten, is De Haas aangesloten bij Floral Fundamentals. Dat is een platform dat Nederlandse kwekers en bloemisten met elkaar verbindt. In totaal werken er 45 Nederlandse kwekers en 150 internationale designers aan mee.
'Toparrangeurs zijn ambassadeurs'
'Die toparrangeurs zijn mijn ambassadeurs. Zij maken prachtige foto's van de losse bloemen en van bloemstukken die ze hebben gemaakt. Die kan ik dan weer via een app downloaden en vanuit een database naar mijn klanten verzenden.'
Om nieuwe klanten te vinden, gaat de ondernemer ook langs bij grote exportbedrijven. 'Maar daar ben ik wat terughoudend in, want we moeten de bloemen wel kunnen leveren. Het heeft me verbaasd hoe snel het bekend is als je iets nieuws op de markt brengt. Designers uit Moskou en Kazachstan hebben al contact gezocht.'
De helleborus sluit volgens De Haas goed aan bij de zoektocht van exporteurs naar iets bijzonders. Hij is blij met deze ontwikkelingen. De prijs voor calla's staat onder druk, omdat vraag en aanbod uit balans zijn geraakt, stelt hij. 'In het verleden was de calla sexy en hip, maar nu is het een bulkproduct geworden, terwijl het duur is om te kweken.'
Steeds minder gas
Met zonnepanelen op het dak van de inpakhal wekt het bedrijf de helft van de benodigde elektriciteit op. De kwekerij gebruikt steeds minder gas, omdat de helleborus in de winter weinig warmte nodig heeft. 'Voor de wortels en het blad is te veel warmte niet goed, vandaar dat we experimenteren met technieken om de temperatuur in de zomer te drukken', legt de kweker uit.
'We gebruiken zoveel mogelijk biologische gewasbescherming om plagen als trips, luis en spint te bestrijden, maar dat is nog wel een leerproces', vervolgt De Haas.
De helleborus heeft een papieren hoes als verpakking, die een onverwacht voordeel oplevert. Het papier neemt vocht op, waardoor de bloemen tijdens het transport veel minder kans lopen op botrytis. Dit jaar denkt De Haas 500.000 van de wit/groene helleborussen te verkopen. En hij hoopt dat er in de toekomst ook andere kleuren van de bloem op de markt zullen komen.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
T7.200 Auto Command CVT
Gebruikt, € 69.750
-
Lely Splendimo 900M
Gebruikt, P.O.A.
-
Stiga PARK 500 WX
Nieuw, P.O.A.
-
Hemach Rubberschuif vast driepunt 2,25 m
Gebruikt, € 685
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Maandag13° / 9°90 %
-
Dinsdag10° / 7°65 %
-
Woensdag9° / 6°85 %