Sierteeltsector werkt komende jaren met segmenten
Cultuurliefhebbers, individualisten, traditionalisten, natuurliefhebbers en koopjesjagers: dat zijn grofweg de vijf segmenten die uit een onderzoek naar consumentenwaarden van zijn gerold. De sierteeltsector zal ze de komende jaren inzetten voor communicatie, promoties en campagnes. Kwekers kunnen van de onderzoeksresultaten gebruikmaken.
Wat voor bloemen en planten koopt de bezoeker van het Concertgebouw en waar ligt de interesse van de koopjesjager? Hoe zit het met tuinliefhebbers en met degenen die het thuis vooral gezellig willen hebben? Met andere woorden: welke consumentenwaarden spelen een rol bij de aankoop van bloemen en planten?
Onderzoeksbureau Motivaction onderzocht dit in opdracht van Bloemenbureau Holland (BBH), Royal FloraHolland en de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB).
Eerder onderzoek
In 2014, het jaar dat BBH, FloraHolland en VGB nauw gingen samenwerken op promotieterrein, hebben zij ook onderzoek laten doen naar consumentengroepen.
Nature Carers zien bloemen liever in het veld dan in een vaas
Volgens Monique Kemperman, campagnemanager bij BBH, was het hard nodig om de inzichten van toen te vernieuwen. 'De economische crisis is grotendeels achter de rug, de digitalisering en de aandacht voor duurzaamheid schrijden voort en we hebben mogelijk een brexit voor de deur die een grote impact op de sector kan hebben.'
Meer houvast
Het onderzoek heeft zich deze keer niet gefocust op gedrag van consumenten, maar op hun intrinsieke waardes. De gedachte hierachter is dat die minder vluchtig zijn dan gedrag en daarom meer houvast bieden en de segmenten daardoor stabieler zijn.
De uitkomsten zijn geclusterd en hebben geleid tot vijf segmenten: Aesthetic Explorers, Status Seekers, Caring Conventionalists, Nature Carers en Indifferent Pragmatists.
Interesse
Op hoofdlijnen onderscheiden de segmenten zich van degenen die veel interesse hebben in bloemen en planten en er gemakkelijker geld aan uitgeven naar hen die dat het minste doen. 'De Aesthetic Explorers zijn echt geïnteresseerd in de producten en de Indifferent Pragmatists kan het eigenlijk niet schelen', zegt Kemperman.
Vijf segmenten in plaats van de zeven waar de sector voorheen mee werkte, maakt ze gemakkelijker te communiceren naar kwekers en handelaren, vindt Kemperman. Daar is Erik van der Meijs, bij FloraHolland belast met de ontwikkeling van productgroepen, het mee eens.
Daarnaast geeft een kleiner aantal segmenten minder versnippering bij een onderverdeling binnen een segment naar een bepaalde groep, bijvoorbeeld jongeren.
65-plussers
Aan het onderzoek hebben deze keer ook voldoende 65-plussers meegedaan. Dat had als praktische reden dat meer ouderen wegwijs zijn op het internet en deel konden nemen aan een onlinepanel.
Volgens Kemperman zijn onder 65-plussers veel bloemen- en plantenliefhebbers en is het daarom een prettige aanvulling. Bovendien gedragen zij zich tegenwoordig anders dan vijftien jaar geleden, gaan zij meer op reis en hebben zij meer te besteden.
Op elke straathoek
In het onderzoek zijn Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland meegenomen. 'In Nederland zijn bloemen en planten op elke straathoek verkrijgbaar. In de ons omringende landen zijn consumenten minder met bloemen en kamerplanten opgegroeid. Ze zijn daar meestal duurder en consumenten dichten ze vaak andere betekenissen toe', aldus Kemperman.
Dat vindt Van der Meijs ook. 'Je ziet dat een bepaald segment in het ene land veel groter is dan in het andere. Het verschil tussen Nederland en Duitsland valt nog wel mee, maar je ziet dat Frankrijk echt een andere cultuur heeft, ook wat betreft bloemen en planten.'
Tuinplanten
Het onderzoek heeft zich niet alleen gericht op bloemen en kamerplanten. BBH doet sinds een aantal jaren ook de consumentenpromotie voor tuinplanten, vandaar dat die zijn meegenomen. Tuinplanten vormen zeker in het voorjaar een belangrijk exportproduct.
Ook het feit dat consumenten de tuin steeds meer als verlengde van de woonkamer zien en andersom speelt een rol. De categorie Nature Carers koopt vooral tuinplanten en minder kamerplanten en bloemen. 'Ze houden wel van bloemen, maar dan in het veld', zegt Van der Meijs.
Interesse kwekers
BBH zal de nieuwe segmenten de komende jaren inzetten in zijn communicatie, campagnes en promoties. De VGB deelt de inzichten met de marketeers van de handelsbedrijven. FloraHolland gaat de belangrijke elementen voor zijn klanten uit het onderzoek halen en biedt hun ondersteuning, onder andere met maatwerk.
Begeleiding is bijvoorbeeld mogelijk bij het verbeteren van de verpakking of de communicatie over producten, zodat die beter aansluit bij behoefte van de eindklant. Leden van FloraHolland en de VGB kunnen gebruikmaken van de onderzoeksresultaten. Volgens Van der Meijs hebben veel kwekers interesse getoond. Om uitspraken te doen over de verdere uitwerking is het nog te vroeg.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Toro TIMECUTTER MX 5075-T
Nieuw, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6R 155 (LH) #433569
Gebruikt, P.O.A.
-
Volumebak 150 cm euro aansluiting
Gebruikt, € 985
-
Iseki TG 6370
2017, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag5° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°20 %
-
Maandag13° / 9°90 %