Er gebeuren mooie dingen op het platteland (deel 5)
Met steun van het Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3) worden veel mooie projecten uitgevoerd. Dit keer Ruud Zanders over het Award winnende concept Kipster. Jan Hein Nikkels vertelt over het project Salland Boert en Eet Bewust en over het belang van open communicatie naar de consument.
Innovatieve Kipster-stal voldoet aan verwachtingen
De innovatieve en klimaatneutrale Kipster-boerderij in Oirlo die vorig najaar is geopend, heeft veel losgemaakt. ‘Overweldigend’, zegt Ruud Zanders, een van de vier ondernemers achter het concept. Er zijn plannen voor een tweede stal en een uitrol van het concept in het buitenland.
De Kipster-boerderij voor 24.000 leghennen bestaat uit een binnen- en buitentuin waarin de kippen naar hartenlust kunnen scharrelen. De Dierenbescherming kende drie sterren van het Beter Leven-keurmerk toe aan de stal. Andere troef is de lage CO2-footprint. Onderdeel van het concept is de afzet van de haantjes – broertjes van de legkippen – en de uitgelegde leghennen.
De initiatiefnemers sloten een contract met supermarktketen Lidl voor de verkoop van de eieren en het vlees. Hierdoor is de afzet geregeld, volgens Zanders een belangrijke vereiste voor het welslagen van het project. ‘Daarnaast was onze insteek nieuw: niet op het randje van de normen gaan zitten, maar gaan voor het maximaal haalbare. En dat voor acceptabele prijzen: onze eieren zijn goedkoper dan biologische, maar wel de meest duurzame.’
Het project is mogelijk gemaakt dankzij de subsidieregeling ‘Fysieke investeringen voor Innovatie en modernisering agrarische bedrijven’. ‘Je begint met iets nieuws en dan zijn de traditionele financiers afwachtend. Dat is altijd zo met innovatie en dat is ook logisch. Je moet de subsidie dan ook zien als aanjager van innovatie. Maar natuurlijk moet het businessmodel ook kloppen en dat moet je ook laten zien.’
Het bedrijf draait nu een jaar en de ondernemers zijn dik tevreden. ‘De productie gaat goed, de systemen werken en de eieren zijn vanaf het begin uitverkocht. Dat is het manco: we kunnen niet aan de vraag voldoen. Daarom zijn we nu een tweede stal aan het ontwikkelen en dat zou in principe zonder subsidie moeten kunnen, want de aanjaagfunctie hebben we niet meer nodig.’
Open communiceren naar de consument
Wie wil weten hoe de biologische legkippen en melkkoeien op het bedrijf van de familie Nikkels in Bathmen en Holten worden gehouden, is van harte welkom een kijkje te komen nemen. ‘Kom maar kijken, we hebben niets te verbergen. En bezoekers gaan altijd enthousiast weer weg’, zegt Jan Hein Nikkels. Nikkels is een van de deelnemers van het project Salland Boert en Eet Bewust dat voortkomt uit het initiatief Boert Bewust.
In Salland doen nu ruim zestig bedrijven mee aan het project. Zij zijn gecertificeerd en laten daarmee zien dat ze bewust boeren en dit willen uitdragen richting de burger. Dat kan door het organiseren van open dagen, het ontvangen van groepen maar ook door actief te zijn op sociale media. Nikkels: ‘Voor ons is er niet zoveel veranderd, omdat we hiervoor ook al open stonden voor bezoekers. Maar via Salland Boert en Eet Bewust worden er nu gerichter dingen georganiseerd en zijn we gemakkelijker te vinden.’
‘Als agrarische sector loop je soms tegen verwijten op die niet terecht zijn. Dan is het goed om het echte verhaal te vertellen en positief te blijven. Je hoopt dat je verhaal doorverteld wordt als reactie op de negatieve aandacht die er vaak voor de landbouw is’, vervolgt hij.
‘Het voordeel van certificering is dat je kunt laten zien dat je op verschillende punten goed bezig bent. Maar het mooiste vind ik dat er bij de certificering een consument meekomt. Zo ben je met elkaar bezig om de puntjes op de i te zetten. Samen iets doen geeft energie en is veel leuker dan elke keer in de verdediging te moeten.’
Dankzij subsidie uit het LEADER-fonds kon het project worden opgezet. ‘Het is belangrijk om zo’n project goed neer te zetten en van de grond te krijgen. Subsidie helpt daarbij, het geeft het project een zetje.’
• Klik hier voor meer informatie over POP3
Regiebureau POP
Het Regiebureau POP ondersteunt de provincies en het ministerie van LNV bij de uitvoering van het Plattelandsontwikkelingsprogramma. Eén van de...
Lees verder »