LTO Noord plaatst kanttekeningen bij nieuwe N23

De nieuwe N23 van Hoorn naar Enkhuizen, oftewel de Westfrisiaweg, wordt eind november geopend. De verbrede weg is een economische impuls voor West-Friesland, maar voorzitter Arie Schouten van LTO Noord-afdeling West-Friesland plaatst ook enkele kritische kanttekeningen.

LTO+Noord+plaatst+kanttekeningen+bij+nieuwe+N23
© Provincie Noord-Holland

Hoe belangrijk is de N23 voor de land- en tuinbouw?

'Een goede ontsluiting is een absolute vereiste voor de economie in West-Friesland. Ook de agrarische sector heeft daar baat bij. Er gaan veel verse groenten en bloemen over die weg, vooral van en naar het Agri Business Centrum in Zwaagdijk-Oost. Mede daarom hebben we gepleit voor de aanleg van een parallelweg langs de N23 bij Hoogkarspel. Straks moet er onnodig veel verkeer dwars door de dorpskern.'

Door onderling gronden te ruilen, zouden lang niet alle agrarische ondernemers er in areaal op achteruit zijn gegaan

Arie Schouten, voorzitter LTO Noord-afdeling West-Friesland

Deelt u de kritiek dat de weg te lang op zich heeft laten wachten?

'De tweebaansweg was inderdaad dringend aan een opknapbeurt toe. Vooral in de spits was de doorstroming ronduit slecht. Zulke grote ingrepen kosten tijd, maar gaandeweg de aanleg is er ook nog veel tijd verloren door allerlei technische problemen.'

Arie Schouten, voorzitter LTO Noord-afdeling West-Friesland
Arie Schouten, voorzitter LTO Noord-afdeling West-Friesland © Eigen foto

Wat had er in het proces beter gekund?

'Dit soort infrastructurele werken gaan vaak ten koste van het agrarisch areaal. Zo ook nu. Diverse ondernemers langs het tracé hebben een strook grond moeten afstaan. Sommigen ook door middel van onteigening. De betaalde prijzen worden door de meeste ondernemers als te laag ervaren en sowieso schieten ze niet veel op met het geld. De meesten gaat het om compensatie van de ruimte en die is er niet in de nabije omgeving.'

Hoe had dat kunnen worden voorkomen?

'We hebben aangeboden om actief mee te werken aan vrijwillige kavelruil. Door onderling gronden te ruilen, zouden lang niet alle agrarische ondernemers er in areaal op achteruit zijn gegaan. Dat had de pijn zeker kunnen verzachten. Provincie Noord-Holland wilde dat destijds niet omwille van de tijd.'

En nu is het te laat?

'Het steekt dat er evengoed veel tijdverlies is geleden. Deels dus ook door die technische problemen bij de aanleg van de weg, maar ik vind dus dat er onvoldoende naar de belangen van de agrarische sector is gekeken. Uiteraard kunnen er met kavelruil nog wat plooien worden gladgestreken, maar uiteindelijk zijn dat meestal toch suboptimale oplossingen. Zodoende houden we toch een dubbel gevoel over aan de opening van de verbrede N23.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    7° / 2°
    20 %
  • Donderdag
    8° / 2°
    95 %
  • Vrijdag
    10° / 6°
    95 %
Meer weer