FloraHolland richt zich op Duitsland
Bloemenveiling Royal FloraHolland gaat meer aandacht besteden aan de Duitse markt.
Daarvoor is de veiling ondersteunend lid geworden van het Verband des Deutschen Blumen- Groß- und Importhandels (BGI), de koepelorganisatie van Duitse handelaren in sierteeltproducten. Met dit lidmaatschap wil FloraHolland zich samen met partners inzetten voor de ontwikkeling en stimulering van de Duitse markt.
Geen winstoogmerk
BGI zet zich in voor de belangen van sierteeltpartijen op de Duitse markt en heeft geen winstoogmerk. De brancheorganisatie heeft als doel het optimaal laten functioneren van deze sector in de Bondsrepubliek.
'De Duitse markt heeft behoefte aan een impuls. Zo daalt het aandeel dat aan sierteeltproducten wordt uitgeven, stijgen de consumentenuitgaven al jaren niet, blijft de jonge consument achter en zit er ook geen groei in de exportpositie van FloraHolland in Duitsland, terwijl die in andere landen wel toeneemt', zegt een woordvoerder van de veiling.
Consumentenbestedingen
Een belangrijk speerpunt voor BGI is het aanjagen van consumentenbestedingen. 'Het algemene belang dat BGI nastreeft past ook goed bij het neutrale karakter van FloraHolland.'
De bloemenveiling is niet van plan de markt in Duitsland op eigen kracht te bewerken. 'Wij blijven rolvast en dat betekent dat we als neutrale marktplaats kwekers en handelsbedrijven optimaal willen ondersteunen', zegt Lucas Vos, algemeen directeur van FloraHolland.
'Ons belang is een gezonde Duitse markt en daaraan willen we werken met partijen waarvoor dat ook een drijfveer is.' Dat kan met Nederlandse en Duitse handelaren of met Bloemenbureau Holland.
1,66 miljard euro
Duitsland is verreweg de belangrijkste handelspartner voor de Nederlandse sierteeltsector. Nederlandse handelsbedrijven verkochten vorig jaar voor 1,66 miljard euro aan bloemen en planten in dit land. Dat komt overeen met 29 procent van de totale Nederlandse sierteeltexport. Het Verenigd Koninkrijk prijkte in 2016 op de tweede plaats. Daarnaar werd voor 883 miljoen euro verscheept.
In Duitsland is al jarenlang de ontwikkeling gaande dat minder mensen sierteeltproducten aanschaffen. Minder mensen kopen bloemen en planten, maar geven er meer geld aan uit. Dit zijn vooral 50-plussers. De totale verkoopwaarde van sierteelproducten in Duitsland ligt op ongeveer 9 miljard euro.
Volgens een woordvoerder van FloraHolland heeft de veiling nog geen concrete initiatieven ontplooid voor de Duitse markt.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
F15D
Gebruikt, € 2.500
-
Fendt Slicer 3160 TLX KC achtermaaier
2019, P.O.A.
-
Gewichtblok 450 KG ECO
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere - 6155M CQ AT FH PTO
2021, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°20 %
-
Maandag13° / 9°90 %