Gestuurde en lichte kippers van D-TEC
Op de MobiliteitsRAI in oktober introduceert D-TEC haar eerste gestuurde kipper. In november is de kipper te zien op Agritechnica in Hannover.
Bijzonder aan deze gestuurde kiepoplegger zijn het lage eigen gewicht en het D-TEC stuursysteem. De nieuwe kipper sluit goed aan op de behoefte vanuit de agrarische markt naar gestuurde kippers', zegt Gerrit van Vlastuin, directeur van D-TEC.
Het stuursysteem van D-TEC is een beproefd concept en wordt al meer dan dertig jaar toegepast bij de D-TEC tanktrailers. Het grote voordeel is de sterk verhoogde wendbaarheid. Op terreinen met weinig ruimte, zoals bij veel boerenerven, laat de D-TEC kipper zich goed manoeuvreren, zodat schade aan erf of bodem wordt voorkomen.
Licht chassis
Belangrijke risico's bij een kiepoplegger zijn het overhellen of omvallen van de trailer in gekiepte toestand door zijwind of scheefstand. De D-TEC gestuurde kipper wordt vervaardigd uit hoge treksterkte staal, waardoor het chassis licht van constructie is.
Bovendien bestaat de D-TEC gestuurde kipper uit één centrale koker, die torsiestijf is. Dit houdt in dat het chassis tien keer zo stijf is als een dubbelligger chassis. Hierdoor zal er minder vervorming van het chassis optreden en de kans op overhellen of omvallen is hiermee aanzienlijk kleiner. Dit biedt een groot voordeel, omdat in een agrarische omgeving de bodem vaak minder vlak is.
Flexliner
Dit nieuwe product zet D-TEC in de markt als Flexliner. De D-TEC gestuurde kipper kan ingezet worden voor verschillende markten en transporten, waaronder slib, graan, bieten, gerecycled papier en dergelijke. De gestuurde kipper is dus flexibel inzetbaar, vandaar de naam: Flexliner.
Vorig jaar produceerde D-TEC haar eerste gestuurde kipper en leverde deze aan Berkhof. Deze kippers zijn uitgerust met een Hardox-bak van 47 kuub en hebben een leeggewicht van 8.200 kilo. Voor Van der Stelt bouwde D-TEC een speciale kipper voor het geurloos transport van slib.
Tankoplegger
Inmiddels heeft D-TEC ook haar eerste tankoplegger voor transportbedrijf Van Leendert als kipper gebouwd, voor het transport van aardappelstoomschillen. Deze kiepende tanktrailer met pompopbouw, stuursysteem en een tankvat van 36 kuub heeft het lage leeggewicht van 8.450 kilo.
Na de zomer verwacht D-TEC de eerste gestuurde kipper met aluminium opbouw van 55 kuub beschikbaar te hebben om als demo te rijden.
Bekijk meer over:
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere - 6230R AP CP FHpto
2020, € 136.500
-
Stiga GYRO 500-E
2023, P.O.A.
-
New Holland Tractor T6.180 (LH) #31626
Gebruikt, P.O.A.
-
New Holland T7.190 PowerCommand
2019, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°20 %
-
Maandag13° / 9°90 %