CDA wil doorpakken bij keuze verbindingsweg A8-A9

CDA Noord-Holland wil doorpakken met de keuze voor een verbindingsweg tussen de A8 en A9. Dat werd duidelijk tijdens een werkbezoek aan de bewoners van de Stroomwal in Heemskerk.

CDA+wil+doorpakken+bij+keuze+verbindingsweg+A8%2DA9
© Bert Hartman

Statenleden Hermen de Graaf en Heleen Keur vertellen aan de bewoners vast te willen houden aan het coalitieakkoord, waarin is opgenomen dat nog in deze bestuursperiode een begin wordt gemaakt met de aanleg. Van een aanvullend onderzoek naar een nieuwe variant door ingenieursbureau Witteveen en Bos kan volgens hen dan ook geen sprake zijn.

Variant 7 Plus

Beide Statenleden waren uitgenodigd door de CDA-fracties van IJmond-gemeenten Velsen, Beverwijk en Heemskerk. De lokale politici toonden meer belangstelling voor het nieuwste alternatief, die de naam krijgt 'Variant 7 Plus'.

LTO Noord – op uitnodiging van het CDA ook aanwezig in Heemskerk – zou ook graag een nadere studie willen naar deze nieuwe variant, die uitgaat van een gunstiger tracé door het open landschap tussen Zaanstad en de IJmond.

Een ton is relatief weinig op een bedrag van minimaal 200 miljoen

Provinciaal bestuurder Wouter Hartendorf van LTO Noord

Geen ondertunneling

Ook de ondertunneling van de 'Nul-plus-variant' over de provinciale weg door Krommenie kwam aan de orde, net als een ondertunneling van de Golfbaan-variant. Beide alternatieven zouden de overlast voor omwonenden verminderen ten opzichte van een verhoogd tracé met een aansluiting op de A9 bij Heemskerk, zoals die nu ter studie voorligt.

Eerder die ochtend had de stuurgroep Verbinding A8-A9 al aangekondigd geen prijs te stellen op nader onderzoek van dergelijke alternatieven. In de stuurgroep hebben onder meer de wethouders van de betrokken gemeente zitting, evenals vertegenwoordigers van de Vervoersregio en Rijkswaterstaat.

Extra opties

De Graaf is daar blij mee, omdat extra onderzoek naar een nieuwe variant, onherroepelijk ook de weg vrijmaakt voor nog meer extra opties. 'Elke variant kost minimaal vier maanden extra tijd en een ton aan kosten. Dat gaan we dus niet doen.'

Provinciaal bestuurder Wouter Hartendorf benadrukt dat vooral een goed afgewogen besluit moet worden genomen. 'Een ton is veel geld, maar tegelijk een relatief klein bedrag op de totale investering van minimaal 200 miljoen euro.'

Rigoureus doorsneden

Vooral ook meent Hartendorf, omdat de Variant 7 Plus een stuk goedkoper uit de eerste verkenning komt. 'Daarnaast zorgt dat tracé voor minder overlast voor omwonenden aan de A9 en wordt het open weidelandschap minder rigoureus doorsneden.'

Bekijk meer over:

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer