'De lat voor streekproducenten ligt elk jaar hoger'
Stichting Groene Hart kiest op 9 november voor de zevende keer het beste Groene Hart-streekproduct. Organisator Martijn Plomp is nog volop bezig met de voorbereidingen. 'Maar de variatie is weer groot en het niveau hoog', verklapt hij alvast.
Hoe belangrijk is de uitverkiezing voor het Groene Hart?
'Het is een mooie gelegenheid om aandacht te vragen voor het streekproduct. Met de verkiezing geven we het publiek op een toegankelijke manier een kijkje in de keuken van de streek: gezond, vers en lokaal.'
Hoe is de animo dit jaar?
'Er hebben zich twaalf deelnemers aangemeld. Een deel komt spontaan binnen, maar soms moeten we streekproducenten over de streep trekken.
'De lat voor de verkiezing komt elk jaar weer iets hoger te liggen. Dat levert bij sommigen schroom op om mee te doen. Zeker niet terecht, want er zitten ook dit jaar weer geweldige producten bij.'
Wat maakt een product kansrijk?
'Het moet op de eerste plaats smaakvol zijn. We hebben een ijzersterke jury onder leiding van topkok Pierre Wind. Uiteindelijk bepaalt de kwaliteit van zo'n panel voor een groot deel het niveau van de competitie.
'Behalve het culinaire aspect is er ook aandacht voor marktgerichtheid en duurzaamheid. Dat laatste ook op verzoek van onze nieuwe hoofdsponsor Rabobank.
'Het verhaal achter het product is ook belangrijk. De ondernemer moet dat zo aansprekend mogelijk vertellen. Daarom hebben we vooraf een workshop pitchen gegeven.'
Dat gaat wel ver.
'Klopt, maar het is ook een belangrijk aspect om een product goed in de markt te kunnen zetten. Dat is niet alleen waardevol voor de competitie, maar ook voor de verdere ontwikkeling van het product.'
Wat zijn de trends?
'Het assortiment wordt breder. Dat stimuleren we ook. Hoe breder het palet, hoe aantrekkelijker de streek voor het voetlicht wordt gebracht. Dat gaat van advocaat tot piccalillysaus en van worst tot roomijs.'
Wat levert de competitie uiteindelijk op voor de individuele ondernemers?
'Een leuke omzetverhoging. Dat hebben de vorige winnaars wel bewezen. Maar het gaat natuurlijk verder. Ook de overige deelnemers en eigenlijk alle streekproducenten in het Groene Hart liften mee.
'Het zet het mooie en brede assortiment van deze streek echt op de kaart. Dat helpt ondernemers in hun bedrijfsvoering en draagt bij aan het beheer van het landschap, dat ook een belangrijke kwaliteit is van het Groene Hart.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Case IH CS 110
2002, P.O.A.
-
Stiga GYRO 700-E
Nieuw, P.O.A.
-
Stihl RT 5097.1
Nieuw, P.O.A.
-
Farmtrac Tractor, compact Overig (HG) #39432
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %