Geurende pot en chocoladeroos veroveren markt

De verkoop van planten draait steeds meer om geur, emotie en authenticiteit. Kwekers, handel en marketingbureaus spelen daarop in.

Geurende+pot+en+chocoladeroos+veroveren+markt
© Arjen Vos

Dat uit zich noviteiten als planten in geurende potten en chocoladerozen. De verwachting is dat de trend zich voorlopig zal voortzetten en dat de West-Europese markt nog lang niet verzadigd is.

'Het is een trend dat consumenten alles zelf opkweken, zoals kruiden in de keuken en bloemen die je kunt eten. Geurende en eetbare planten en bloemen passen bij de huidige tijdgeest. De handel vraagt om producten die daarbij aansluiten en daar spelen kwekers op in', zegt Anne-Marie Looije, marketingconsultant bij FloraHolland.

'Grotere bedrijven zetten marketingbureaus in om hen te helpen bijpassende noviteiten op de markt te brengen. Of marketingbureaus gaan zelf op zoek naar kwekers die invulling kunnen geven aan de door hen ontwikkelde concepten.'

BloomBites

Als voorbeeld noemt Looije het concept van Bernadette Kapteijn, die begin dit jaar de Glazen Tulp won. Nadat zij in een tijdschrift las over eetbare bloemen en planten, kwam ze erachter dat die nauwelijks te koop waren. Daarop ontwikkelde Kapteijn het concept BloomBites, dat eetbare planten en bloemen op de markt brengt. Hiervoor werkt ze samen met verschillende kwekers, die ze daarvoor zelf benaderde.

Een andere noviteit is een bananenplant in een door Growfun ontwikkelde pot die naar bananen ruikt. 'Wij zijn op zoek naar tuinbouwbedrijven die willen groeien door innovatie', zegt Joost Roorda van Growfun in Soest.

Concept vastgelegd

'Met onze kunststofproducten schuiven we steeds verder op richting kweker. Zo kwamen we op het idee om een geur mee te geven aan onze potten. We wisten dat het mogelijk was en hebben het via testen voor elkaar gekregen. Bij de ene geur lukt het makkelijker dan bij de andere. Omdat we denken iets in handen te hebben waar groei in zit, hebben we ons concept vastgelegd.'

De vraag ernaar groeit: zo heeft Growfun potten met aardbeigeur ontwikkeld voor de aardbeiplanten van Bakker Hillegom en heeft het bedrijf ook exemplaren die naar vanille ruiken.

Geurgarantie van zes weken

'Je moet het in feite zien in het verlengde van producten als geurstokjes of geurkaarsen. We geven een geurgarantie van zes weken. Gecombineerd met een mooie verpakking en een goede communicatie richting consument zijn planten in een geurpot een aantrekkelijk cadeau', aldus Roorda.

Voor de verpakking zocht Growfun contact met ontwerpbureau Nova Flora in Wormerveer. 'Eigenaar Edwin Bos geloofde in ons concept en samen hebben we kwekers gezocht die erbij konden aanhaken', vertelt Roorda.

Duitsland

'De enige barrière voor retailers is dat we bij een startorder uitgaan van minimaal tienduizend stuks. Maar we verwachten dat ze daar wel overheen stappen, als ze zien dat handelaren en retailers er warm voor lopen. Ons concept heeft ook in het Duitse vakblad voor de bloemisterij gestaan, dus binnenkort verwachten we vanuit Duitsland nieuwe orders', zegt Roorda.

Looije: 'Met zo'n geurpot roep je bij de consument emoties op, zodat die denkt: 'Die wil ik hebben.' Dat probeer je met bijvoorbeeld bijpassende foto's en lettertypes te ondersteunen', licht zij toe.

Koffieplantje

'In eerste instantie was het voorstel om een sticker op de pot te plakken waarop stond dat die geurt, maar zoiets sluit juist niet aan bij de beleving van de consument. Dus dat heeft Growfun achterwege gelaten. Hun allernieuwste trend is een koffieplantje in een pot die naar koffie geurt.'

Bij FloraHolland kloppen steeds meer kwekers aan met de vraag om geurende en eetbare noviteiten te komen bekijken. 'Op dit moment zijn we volop bezig met een beurs in Moskou, waar het minder speelt omdat geurende producten maar een aantal weken houdbaar zijn, maar op de Trade Fair in november in Aalsmeer is zeker een uitbreiding van het assortiment geurende potten te zien en ook van producten als regenboog- en chocoladerozen', vertelt de marketingconsultant.

Gepimpte rozen

Viproses, de rozenkwekerij van de familie Sassen in Ter Aar en Nieuwveen, levert sinds 2003 'gepimpte' rozen. 'Vanaf 2003 hebben we samen met hen geleidelijk een stukje toevoeging aan hun rozen gegeven, zodat ze een andere uitstraling krijgen', vertelt directeur Gert de Mooij van groothandel Hoven & De Mooij in Rijnsburg.

'We behandelen de rozen met wax, glitter en poeder, waarmee we bloemstukken kunnen opfrissen. De markt is daar enthousiast op ingesprongen', aldus De Mooij.

Regenboogrozen

'Als groothandel proberen we veel uit en waar geen vraag is, proberen we die te creëren. Niet alles is een succes, maar langzamerhand hebben we al diverse mooie soorten ontwikkeld. De regenboogrozen zijn een groot succes bij consumenten', merkt de directeur op.

'Afgelopen Pasen hebben we samen met Viproses chocoladerozen op de markt gebracht, gedoopt in imitatiechocolade. Daar waren consumenten weg van. Ik verwacht dat de huidige belevingstrend de komende jaren nog wel door zal zetten.'

Koppert Cress

Daar is Looije het mee eens. 'Neem iemand als Rob Baan van Koppert Cress, toonaangevend in de eetbare tuin. Die ziet nog lang geen verzadiging van de markt in West-Europa. En wie weet volgt de Oost-Europese markt daarna.'

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Dinsdag
    10° / 7°
    15 %
  • Woensdag
    9° / 5°
    95 %
  • Donderdag
    10° / 5°
    75 %
Meer weer