Conflict over Irenebrug in UIthoorn laait op
Het conflict over het sluiten van de Prinses Irenebrug tussen gemeenten Uithoorn en De Ronde Venen is verder opgelaaid. Voor het landbouwverkeer is nog steeds geen oplossing. De Ronde Venen schakelt nu een mediator in.
Uithoorn wil haar dorpscentrum renoveren, wat grote gevolgen heeft voor de verkeersstroom tussen Uithoorn en De Ronde Venen. Over de invulling hiervan vindt al geruime tijd overleg plaats.
'Tot op heden heeft dit echter niet geleid tot een aanvaardbare oplossing voor de door De Ronde Venen ingebrachte discussiepunten over bestemmingsverkeer, doorgaand fietsverkeer, parkeren, landbouwverkeer en calamiteitenverkeer', meldt De Ronde Venen.
Afspraken
De gemeente wijst daarbij op eerdere afspraken over de aanleg van N201. 'Deze overeenkomst gaat voor het dorpscentrum van Uithoorn uit van een autoluwe inrichting en niet van de thans door Uithoorn voorbereide autovrije herinrichting, waarbij door middel van een ‘knip’ de N201 (nu de N196) volledig wordt afgesloten.'
De gemeenten hebben met provincie Noord-Holland in november nog geprobeerd het geschil onderling op te lossen. Uitkomst van dit overleg is, dat de eerder door de partijen ingenomen standpunten onveranderd zijn en dat via dit overleg geen oplossing is gevonden voor het geschil.
Goed alternatief
De LTO Noord-afdelingen Gooi, Vecht & Amstelstreek en Noord West Utrecht gaven onlangs nog aan de Irenebrug niet af te sluiten voordat er een goede alternatieve route voor het landbouwverkeer is. Maandelijks zijn er zo’n 450 tot 1.250 voertuigbewegingen over de brug, afhankelijk van de periode in het jaar.
Het alternatief dat Uithoorn biedt, omrijden via Vrouwenakker, is voor LTO Noord onaanvaardbaar. ‘Het gebruikmaken van deze route betekent een extra reistijd van 20 tot 25 minuten per enkele voertuigbeweging en dus forse economische schade voor de ondernemer.’
De LTO Noord-afdelingen hebben samen met Cumela eerder oplossingen aangedragen, maar ook die blijken niet haalbaar. Gebruikmaken van de N201 is niet mogelijk vanwege het snelheidsverschil met het gangbare verkeer. Voor het aanpassen van de busbrug is geen geld.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker Z515E (WD) #29501
Gebruikt, € 7.123
-
Deutz-Fahr DX 4.51 trekker
1990, P.O.A.
-
Massey Ferguson 7722-S
2019, € 87.500
-
VTM KUILHAPPER
2021, € 1.950
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %