Oekraïense landbouwexport via Poolse treinen lukt amper
Het Oekraïense ministerie van Landbouw heeft de verwachte exportcijfers voor mais en tarwe verder naar beneden bijgesteld. De voorgenomen transporten over land via Polen en Litouwen komen door hoge extra kosten en gebrekkige infrastructuur amper van de grond.

Oekraïense boeren hebben aan de westgrens grote moeite om hun mais-, tarwe- en zonnebloemolie te exporteren met treinwagons, vrachtwagens en riviertransport. Er komt niet veel via Polen, Roemenië, Slowakije en Hongarije op de internationale markten terecht, zo blijkt uit een rapport dat woensdag is vrijgegeven.
Slechts kleine hoeveelheden mais en zonnebloemolie, maar vrijwel geen tarwe-export gaat de grenzen over, terwijl het Russische leger het gebruik van de Oekraïense zuidelijke zeehavens blijft blokkeren. Het Oekraïense ministerie van Landbouw voorspelt nu dat het land dit seizoen slechts 17 miljoen ton mais zal kunnen exporteren, bijna de helft minder dan onder normale omstandigheden.
Odessa
Oekraïne zegt dat het in maart een paar 100.000 ton mais het land uit heeft kunnen verschepen en verwacht dat de export in april iets meer dan 500.000 ton bedraagt, maar die voorspellingen liggen ver onder het normale niveau, toen Panamax-schepen tot begin dit jaar vrij konden aanmeren in de haven van Odessa.
Het Oekraïense ministerie van Landbouw zegt dat het oorspronkelijk verwachtte 9,6 miljoen ton tarwe te exporteren in de eerste helft van dit jaar, maar dat is nu teruggebracht tot 2,3 miljoen ton, dat vrijwel geheel al was verscheept voordat de Russische invasie op 24 februari begon.
Tarwe-export
De tarwe-export daalde in maart tot bijna nul. Het ministerie voorspelt dat dat de komende drie maanden op bijna nul blijft staan. De vooroorlogse voorspelling was voor dit seizoen 25,3 miljoen ton.
Het nieuwe rapport bevestigt dat er sinds het begin van de oorlog weinig graan uit Oekraïne is vervoerd. Vorige week waren er al berichten over 'vastzittend' transport van graanvervoer op Poolse overslagstations. Het transport van graan en zonnebloemolie via Roemenië en Polen brengt bovendien hoge transportkosten met zich, mede vanwege een gebrek aan infrastructuur.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners



Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Fendt 203V II
1987, P.O.A.
-
Vicon Fanex 1404C schudder
2018, € 16.950
-
T7.200 Auto Command CVT
Gebruikt, € 69.750
-
7635
Gebruikt, € 17.500
Weer
-
Zondag18° / 3°20 %
-
Maandag16° / 7°70 %
-
Dinsdag16° / 8°40 %