Digitaal registreren met app geeft openheid van zaken
Digitale registratie is een belangrijk onderdeel in de sierteelt geworden. Bloemenkweker Karolien Tesselaar van Tesselaar Alstroemeria in Luttelgeest maakt handig gebruik van de applicaties. De kwekerij zet het GreenlinQdata-systeem in voor openheid van zaken voor de buitenwereld, maar ook voor het eigen bedrijf.
‘Greenpeace roept regelmatig met Moederdag dat de consument een bosje gif koopt’, zegt alstroemeriakweker Karolien Tesselaar. ‘Dan wordt geroepen dat wij bepaalde bestrijdingsmiddelen gebruiken. Als de klant hiernaar vraagt, wil je niet in een agenda moeten bladeren om dit te controleren. Met een goede online registratie kun je dat heel eenvoudig aantonen. Je hebt snel bewijs dat je bepaalde middelen niet gebruikt.’
Tesselaar is voor digitalisering van de sierteeltsector en ziet kansen. Ze is naast kweker ook lid van het Regieteam Duurzaamheid van bloemenveiling Royal FloraHolland. Zij wil ook daarom precies weten hoe de registratie via GreenlinQdata werkt. Inmiddels heeft de kweker een koppeling met haar twee hoofdleveranciers in dit systeem.
Het is een fijne manier van werken door de koppelingen die GreenlinQdata maakt, vooral omdat ze nu niets meer mist. ‘Voorheen was de eigen administratie leidend. Als je dan door wat voor reden dan ook een bestelling niet inboekte, kon het zo maar gebeuren dat je gebruik van een meststof niet meer kon invoeren. In je systeem was dan de voorraad op. Dat zorgt voor het nodige uitzoekwerk en kost veel tijd. Dat wordt met dit digitaal registeren voorkomen.’
In de toekomst krijgen we nog meer slimme tools om milieuindicaties te vertalen
Geen verloren uren
Om de kosten hoeft een kweker werken met GreenlinQdata het niet te laten, vindt Tesselaar. De applicatie is het geld meer dan waard. ‘De kosten zijn 299 euro per jaar. Daarmee kun je zelf aan de knoppen draaien. Uiteindelijk levert het je geld op. Je zit niet meer te ouwehoeren met een Excelbestand waarbij je altijd één cel vergeet te kopiëren. Die verloren uren ben je met digitale registratie niet meer kwijt.’
Dat de sector er met de GreenlinQdata een registratietool bij krijgt, is een goede ontwikkeling vindt de kweker. ‘Ik ben geen groot voorstander van veel certificaten, maar wil je het label duurzaam dragen, dan moet op zijn minst het middelgebruik bekend zijn. Je moet als kweker weten hoeveel water, gas en energie je verbruikt. Die registratie en controle volgens certificatieschema’s zijn het bewijs dat wij doen wat wij zeggen.’
Weerstand tegen digitalisering
Vanuit de kleinere kwekers merkt Tesselaar weerstand tegen digitalisering. Ze plukken de bloemen, bossen het in, leggen het in de vrachtwagen en rijden zelf naar de veiling. ‘En dan moet je nog dit systeem invullen. Toch is dit echt een systeem voor de kleine kweker. Juist omdat het ook op je mobiele telefoon goed te doen is. Negen van de tien mensen kunnen ook een vliegticket online boeken, dan moet je dit ook kunnen. Natuurlijk is het nieuw en komt het er bij. Maar als je het regelmatig gebruikt, levert het je veel op. Gemak dient de mens. Er moet even een knop om.’
Tesselaar is de grootste alstroemeria kweker van Nederland. Van de 40 hectare in Nederland, neemt het bedrijf een een kwart voor haar rekening. Tesselaar Alstroemeria blijft zichzelf verbeteren op het gebied van duurzaamheid. Voor Tesselaar zou in de ideale app ook de ecologische voetafdruk mee moeten worden genomen.
Minder milieu-impact
Vier jaar geleden startte het bedrijf met meten van de milieu-impact. In 2016 stootte Tesselaar 310 gram CO2 per alstroemeriasteel uit, in 2018 was dit gedaald naar 260 gram per steel. ‘We draaien nu 36 miljoen stelen per jaar. Dat heeft echt wel impact. Elke gram uitstoot minder is winst. Uiteindelijk willen we een mooi product telen zonder negatief effect op het milieu, ruim zestig mensen aan werk helpen en een eindproduct leveren waar de consument blij van wordt.’
Tussen de Nederlandse en de oorspronkelijk alstroemeria zit 2.000 meter hoogteverschil. De alstroemeria die in de Noordoostpolder wordt geteeld, komt oorspronkelijk uit het Andes-gebergte. Toch is de bloem één van de meest duurzame in Nederland. Alstroemeria groeit bij een lage temperatuur, is weinig vatbaar voor ziektes en de oudste bloem van de kwekerij in Luttelgeest is achttien jaar oud.
'Bosje geluk'
‘Wij brengen met onze bloemen een bosje geluk thuis. Zeker in deze tijden kunnen we wel een beetje gezelligheid gebruiken. Je moet het ook niet te ingewikkeld en te saai maken. Zolang wij ons best maar doen.
‘Als je niets doet, weet je zeker dat er niets verandert. Er zijn zoveel mooie innovaties in onze sector. In de toekomst krijgen we nog meer slimme tools die vertalingen kunnen maken naar milieu-indicatoren. Daar moeten we gebruik van maken’, vindt Tesselaar.
Hulp bij verplichte registratie in de sierteelt
Bloemenveiling Royal FloraHolland heeft milieuregistratie en -certificering verplicht gesteld voor alle kwekers die bloemen en planten aanvoeren op de marktplaats vanaf 2021. FSI-duurzaamheidseisen in de sierteelt hebben betrekking op het milieu, Good Agricultural Practices (GAP) en sociaal gebied. Het regieteam van Royal FloraHolland wil een monopoly van het al gebruikte MPS-systeem voorkomen. GreenlinQdata is daarom aangeschoven. De applicatie is ontstaan vanuit LTO Groeiservice en richtte zich voorheen vooral op de AGF-sector. Nu is de applicatie van het bedrijf ook voor gebruik in de sierteelt ontwikkeld. Kwekers kunnen met het alternatieve systeem het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, meststoffen, biologische en overige gebruikte producten registreren. Het systeem is voor iedere teler beschikbaar. GreenlinQdata is ontstaan vanuit LTO Groeiservice. Sinds 2014 verzamelt het bedrijf data en helpt daarmee telers om inzicht te krijgen in geregistreerde cijfers uit verschillende bronnen over het eigen bedrijf. Daarbij bepaalt de teler wie welke cijfers mag zien. GreenlinQdata werkt samen met LTO Bedrijven en VAA Dataworks en zorgt daarbij voor een makkelijke uitwisseling van data in de keten.GreenlinQdata
In de agf- en sierteeltketen is een groeiende behoefte aan data. Schakels aan het eind van de keten zoals handelshuizen en retail willen de beschikking over...
Lees verder »